Kirjaudu

Hyvin viestivä kunta - kunnan viestinnän perusteet

Loading Loading...

Ajankohta 23.11.2017 - 24.11.2017
Aika
Paikkakunta Helsinki
Ilmoittautumisaika


Koulutus tarjoaa kunta-alan uusille tiedottajille ja hiljattain viestintä- tai esimiestehtäviin siirtyneille hyödyllistä tietoa julkishallinnon viestintää ohjaavasta keskeisestä lainsäädännöstä ja muista periaatteista:

• Opit keinoja, joilla listatekstejä ja asiointiin liittyvää viestintää voi parantaa.
• Valmistaudut viestimään muutos- ja poikkeustilanteissa.
• Kuulet, miten ja miksi kuntaa tai sen palveluita kannattaa markkinoida.
• Saat neuvoja verkkosisältöjen suunnitteluun ja digitaalisen julkisuuden hallintaan.

Koulutuksessa esitellään käytännön esimerkkejä ja opetellaan soveltamaan hyväksi havaittuja malleja ja työkaluja kunta-alan viestinnässä. Tavoitteena on, että koulutuksesta on konkreettista hyötyä kuntalais- ja henkilöstöviestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa.

Tervetuloa päivittämään tietosi ja taitosi kunta-alan viestinnästä.

Koulutus sopii esimerkiksi kunta-alan uusille tiedottajille, hiljattain viestintätehtäviin siirtyneille tai niitä oman työnsä ohessa hoitaville.

Ohjelma

Torstai 23.11.

8.30 Kahvi ja ilmoittautuminen

9.00 Hyvin viestivä kunta: viestinnän tavoitteet ja tehtävät tämän päivän kunnassa
- Monikanavaista viestintää moneen tilanteeseen ja eri kohderyhmille
- Kunnan viestinnän erityispiirteitä, ajankohtaisia haasteita ja mahdollisuuksia
- Onnistunut muutosjohtaminen edellyttää oikea-aikaista, luotettavaa ja avointa viestintää
viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä, Suomen Kuntaliitto

9.30 Viestintä toteuttamaan kunnan strategiaa
- Viestinnän strateginen suunnittelu
- Sisäinen viestintä luoda merkityksiä ja yhteisiä tavoitteita
- Sidosryhmäviestintä organisaatiokuvan rakentajana
- Työkaluja viestintäsuunnitelmien laadintaan ja toteutukseen
kouluttaja Maija Harsu, MH-Consulting

11.30 Lounas

12.30 Kunnan viestintää ohjaavaa lainsäädäntöä
- Hyvän hallinnon periaatteet
- Kuntalaisten osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet
- Sähköiset kokoukset ja päätöksenteko
- Viestintäpalveluiden hankinta
lakimies Ida Sulin, Suomen Kuntaliitto

13.15Kunnan maine ja markkinointi
- Markkinointikampanja suunnittelusta toteutukseen, tavoitteista arviointiin
- Mitä, miksi ja kenelle: välineet ja kanavat tavoitteen ja kohderyhmän mukaan
- Digimarkkinoinnin lyhyt oppimäärä
kouluttaja Teija Leino, iTello

14.30 Kahvi

15.00 Parempaa virkakieltä ja asiakasviestintää!
- Miten ja miksi parantaa asiantuntija- ja listatekstejä sekä asiointiin liittyvää viestintää
- Panosta listatekstiin – se antaa tietoa paitsi päättäjille myös kuntalaisille ja viestimille
- Kolme keinoa parantaa tekstin käytettävyyttä
- Tekstiä moneen tilanteeseen: päätösasiakirjojen muokkaaminen verkkotiedotteiksi sekä Twitter- ja Facebook-päivityksiksi
- Selko- vai selväkieltä – erityisryhmät tekstien käyttäjinä
kouluttaja Riitta Suominen, Yksityinen kielitoimisto

17.00 Koulutuspäivä päättyy


Perjantai 24.11.

8.30 Työkaluja kunnan verkkopalveluiden suunnitteluun ja toteutukseen
- Käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja palvelumuotoilun periaatteet tutuksi
- Mitä ovat asiakaskokemus, käyttökokemus, käytettävyys ja esteettömyys verkossa?
- Käyttäjänäkökulma ja käyttäjävaatimukset keskiöön
- Käyttöliittymän rakenteen ja toiminnallisuuksien suunnittelu
- Keinoja käytettävyyden ja esteettömyyden arviointiin ja testaukseen
- Käytännön esimerkkejä kuntien verkkopalveluista
tutkimusjohtaja Raino Vastamäki, Eficode

10.30 Julkisuus, salassapito ja yksityisyyden suoja kunnan verkkopalveluissa
- Tietojen saatavuus yleisessä tietoverkossa
- Viranomaisen asiakirjoja koskeva julkisuuperiaate ja salassapitoperusteet
- Verkkojulkaisemisen erityiskysymyksiä
lakimies Ida Sulin, Suomen Kuntaliitto

11.30 Lounas

12.30 Kunnat, maine ja media: muutos- ja kriisiviestinnän peruslähtökohdat kuntien toimintaympäristössä
- Miten uutisointi ja tiedotusvälineet ovat muuttuneet sosiaalisen median myötä?
- Tiedotusvälineiden toimintalogiikan tunteminen auttaa
- Muutospuhetta eri kohderyhmille ja eri kanavissa
- Jos muutos muuttuu mainekriisiksi – muutosviestintä kriisiviestinnäksi?
- Kriisiviestintäsuunnitelmien laadinnan ja varautumisen periaatteita
- Ohjeita ja käytäntöjä kriisi- ja tehostettuun viestintään
viestinnän dosentti Jukka-Pekka Puro, Turun yliopisto

14.30 Koulutuksen yhteenveto ja päättäminen

15.00 Kahvi ja hyvää kotimatkaa


Ilmoittautua voit 22.11. saakka! Tervetuloa mukaan


520,00 EUR + alv 24%
Maksu sisältää opetuksen, sähköisen materiaalin ja ohjelmassa mainitut ateriat.

Kuluton osallistumisen peruutus 9.11. mennessä.

Laskutamme osallistumismaksun tilaisuuden jälkeen ja lisäämme laskuun laskutuslisän 5€ (+ alv 24 %).

Peruutusehdot

Ilmoittautumisen voi peruuttaa maksutta 9.11 mennessä.

Sen jälkeen tehdyistä peruutuksista peritään 50 prosenttia osallistumismaksusta. Mikäli peruutusta ei tehdä ollenkaan ja osallistuja jättää saapumatta tilaisuuteen, laskutetaan koko osallistumismaksu.

Maksuihin lisätään arvonlisävero.


Helsinki, Radisson Blu Royal
Runeberginkatu 2
00100 Helsinki

Radisson Blu Royal

Lisätiedot

Olemme varanneet Radisson Blu Royal hotellista majoituskiintiön 23. ja 24.11 väliseksi yöksi. Asiakas varaa ja maksaa majoituksen itse.
Majoitus kiintiöstä on varattavissa 9.11. asti, jonka jälkeen huoneet vapautuvat hotellin omaan myyntiin.

Standard 1 hh 138 €/huone/yö
Standard 2 hh 153 €/huone/yö

Varaukset: Radisson Blu Keskusmyyntipalvelu
Puhelin: 020 1234 700 / yksittäiset huonevaraukset

Kerro ystävällisesti kiintiötunnus ”FCG” varausta tehdessäsi.


Kouluttajina toimivat Kuntaliiton asiantuntijoiden lisäksi muut kokeneet
viestinnän kouluttajat ja kehittäjät:

Maija Harsulla on monipuolinen käytännön kokemus erilaisista viestinnän tehtävistä eri toimialoilta. Hänen erityisalueitaan ovat strateginen viestintä, johtamisviestintä sekä muutosviestintä.

Teija Leino on markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen sekäkokenut kouluttaja. Hän on tehnyt pitkän työuran media-alalla. Laajaalainen kokemus printistä someen näkyy hänen käytännöllisessä otteessaan markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen.

Jukka-Pekka Puro on viestinnän dosentti Turun yliopistossa. Hän on kokenut kriisiviestinnän kouluttaja ja konsultti, ja käsitellyt kirjoituksissaan esimerkiksi ja poliittisen viestintään, mediatalouteen ja viestintäkulttuurin muutokseen liittyviä kysymyksiä.

Viestinnän ja verkko-oppimisen asiantuntija Riitta Suominen on erikoistunut virkakielenhuoltoon, verkkokirjoittamiseen ja sosiaalisen median sovellusten hyödyntämiseen.

Raino Vastamäki on Eficoden tutkimusjohtaja, jolla on vankka kokemus satojen käytettävyystutkimusten vetämisestä sekä käyttäjäkeskeisistä suunnitteluprojekteista. Raino on työskennellyt monipuolisesti sekä julkishallinnon että yritysten verkkosivujen ja
asiointipalveluiden kehittämisen parissa.

Yhteyshenkilöt

KoulutuspäällikköTaina Karhupuh. +358 50 301 9169etunimi.sukunimi@fcg.fi
KoulutuskoordinaattoriAnn-Katri Hammamipuh. +358 45 867 3224etunimi.sukunimi@fcg.fi



FCG Koulutus Oy
Osmontie 34 (PL 950)
00601 Helsinki
puh. 010 4090
etunimi.sukunimi@fcg.fi
www.fcg.fi/koulutus

Tulosta (PDF)