Esihenkilöt työskentelevät vaativassa, alati muuttuvassa työympäristössä. Koska kuormitustekijöitä ei pysty täysin poistamaan omasta tai tiimiläisten työstä, on tärkeää panostaa omiin voimavaroihin.

Tämän koulutuksen tavoitteena on vahvistaa esihenkilön keinovalikoimaa itsensä johtamisen, hyvän palautumisen ja työssä kukoistamisen tueksi. Lisäksi omaksutaan työkaluja myös tiimiläisten hyvinvoinnin edistämiseen ja muutoksen sietokyvyn vahvistamiseen.

Käymme läpi tutkitun tiedon pohjalta esihenkilötyön tämänhetkisiä haasteita ja oivallamme työn kuormituselementtejä. Kartoitamme myös omia ja tiimin voimavaratekijöitä ja pohdimme, millä keinoin voimme hyödyntää niitä optimaalisesti. Asetamme tavoitteen hyvinvoinnin tukemiselle ja määritämme toimenpiteet tavoitteen saavuttamiseksi.

Tutustumme erilaisiin viretilan johtamista ja hermoston palautumista tukeviin menetelmiin löytääksemme itselle toimivimmat harjoitukset. Taklaamme myös ajatusvääristymiä, ml. huijarisyndrooma ja haitallinen sisäinen puhe. Otamme haltuun useita konkreettisia keinoja oman ja tiimin arjen tueksi.

Suosittelemme koulutusta, jos

• Esihenkilö on aloittanut tehtävässään hiljattain ja/tai kokee kaipaavansa tukea ja työkaluja oman ja tiimin jaksamisen tukemiseksi
  • Henkilöstökyselyssä on käynyt ilmi huolia liittyen johtamisen tasoon tai esihenkilöiden jaksamiseen
  • Tiimitasolla on tapahtunut henkilövaihdoksia tai ryhmäytyminen on heikkoa

Lisää alan kiinnostavimpia koulutuksia täältä

8.50 Linjat avataan

Koulutuspäällikkö Marianne Pajunpää, FCG Finnish Consulting Group Oy

Johdanto: Miten esihenkilöt voivat tällä hetkellä – tutkimusdataa ja havaintoja

• Työelämän muutokset ja muutosnäkymät
  • Nostoja hyvinvoinnin ja työssä menestymisen yhteyttä selvittäneestä jättitutkimuksesta
  • Esihenkilöiden hyvinvointi hybridiympäristössä – mitä sanoo tutkimusdata?
  • Ennakkotehtävän purku + keskusteluharjoitus: oman jaksamisen voimavarat ja haasteet tällä hetkellä
  • Itsenäinen harjoitus: Tavoitteen asetanta

Psykologinen turvallisuus tiimin menestystekijänä

• Yksilö- ja tiimitaso: Psykologinen turvallisuus, tutkitusti tiimin tärkein menestystekijä. Miten mitataan ja miten edistetään?
  • Organisaatiotaso: Psykososiaalinen turvallisuusilmapiiri. Miten mitataan ja miten edistetään?
  • Keskusteluharjoitus: Millä tasolla on psykologisen turvallisuuden kokemus omassa tiimissä ja organisaatiossa, entä itselläni? Myös pomoilla on oikeus kokea psykologista turvallisuutta!
  • Työkalu tiimin kanssa hyödynnettäväksi: Psykologisen turvallisuuden kartoitus + purku

Itsensä johtaminen – työelämän tärkein taito?

• Psykologiset perustarpeet ja motivaation synty (motivaatioteoria, positiivinen psykologia)
    • Keskusteluharjoitus: Miten psykologiset perustarpeet toteutuvat omassa työssä?
    • Työkalu tiimin kanssa hyödynnettäväksi: Psykologisten perustarpeiden kartoitus + purku
  • Muutoksen johtaminen oman itsen ja tiimin kohdalla. Neurotieteellinen näkökulma muutosreagointiin.
    • Keskusteluharjoitus: tunnista oma ”muutostyyppi” ja tiimiläisten eri reagointitavat
    • Työkalu tiimin kanssa hyödynnettäväksi: omien muutosreaktioiden tunnistaminen ja kaverin tukeminen muutoksessa
  • Johda sisäistä puhetta – Huijarisyndrooman tunnistaminen ja ehkäisy

Hyvinvointi tiimin agendalle

• Työhyvinvointi on kaikkien yhteinen asia, se ei voi olla vain pomon vastuulla. Miten pidetään hyvinvointi agendalla?
  • Kolme ketterää työkalua, joista voi rakentaa tiimiä osallistavan hyvinvointikokonaisuuden seuraavan vuoden ajaksi.

Työhyvinvointivalmentaja, tietokirjailija ja TTL:n koululttama Aivotyöagentti Kati Boijer-Spoof Heikinheimo, Virkisteri Oy

Koulutuksen aikana pidetään 1-2 lyhyttä taukoa.

Boijer-Spoof Heikinheimo, Kati
Virkisteri Oy
Työhyvinvointivalmentaja

Katilla on pitkä kokemus asiantuntija- ja johtotehtävistä pörssiyhtiössä. Hän on taustaltaan KTM ja suorittanut lisäksi lukuisia (työ)hyvinvointialan koulutuksia. Yhdessä Riikka Ilmivallan kanssa kirjoittamassaan Etätyön hyvinvointioppaassa Kati on paneutunut hybridityön vaikutuksiin aivoihin, kehoon ja yhteisöllisyyteen. Katin luennoilta ja työpajoista saat takuulla oivalluksia ja konkreettisia työkaluja työhyvinvoinnin edistämiseen.

Hinta on 230 € + alv 24 % /hlö

21–30 hlöä, hinta yhteensä 1900 € + alv

Hinta sisältää opetuksen ja sähköisen materiaalin. Hintaan lisätään laskutuslisä  (5 € + alv).

Voit perua osallistumisesi maksutta 6.5.2024 saakka. Veloitamme tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista 50 % osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan, laskutamme koko osallistumismaksun. Mikäli olet estynyt osallistumaan, voit ilmoittaa toisen osallistujan organisaatiostasi tilallesi.

Koulutus on suunnattu esihenkilötehtävissä työskenteleville. Osallistuminen ei edellytä aiempaa aiheeseen liittyvää koulutusta. Tavoitteena on vahvistaa esihenkilön omia voimavaroja ja keinovalikoimaa niin itsensä kuin tiiminsä hyvän palautumisen ja työssä kukoistamisen tueksi.

Pajunpää, Marianne
Marianne.Pajunpaa@fcg.fi