

Utbildningen spelas in. Du kommer att ha tillgång till en inspelning av denna utbildning i 7 dagar efter utbildningen
Vill du fördjupa dina kunskaper i offentlig upphandling och få verktyg för att hantera de mer krävande momenten i upphandlingsprocessen? Denna utbildning riktar sig till dig som redan behärskar grunderna och vill utveckla din kompetens ytterligare genom praktiska exempel, fördjupade resonemang och aktuella tolkningar av regelverket.
Utbildningen är särskilt aktuell under 2026 då förändringar i både praxis och lagstiftning ställer nya krav på upphandlare och beställare. För att kunna säkerställa kvalitet, rättssäkerhet och effektivitet i avtalsrelationer krävs en djupare förståelse för bedömningsgrunder, anbudsutvärdering och avtalshantering.
Efter kursen står du som deltagare bättre rustad att fatta välgrundade beslut under upphandlingsprocessens mer komplexa skeden. Din organisation vinner på förbättrad uppföljning, mer genomtänkta urval av leverantörer och minskad risk för rättsliga tvister eller formella fel.
Under kursen behandlas bland annat:
Val av anbudsgivare
Jämförelsekriterier och jämförelse av anbud
Brister och kompletteringar i anbud
Avtalsperiod och uppföljning
Anmäl dig före 23.2
Program
9.00 Utbildningen börjar
Utbildningsplanerare Ellen Eskelin, FCG Finnish Consulting Group Oy
Val av anbudsgivare
• Hur får jag den bästa leverantören? Hur ska anbudsgivare som deltar i grupp eller använder underleverantörer meddela sina uppgifter? Hur använder jag referenser på rätt sätt?
Jämförelsekriterier och jämförelse av anbud
• Vad ska jag tänka på då jag utarbetar jämförelsekriterier? Vilka är fallgroparna? Vad händer då nollanbud kommer in och vilka anbud tas med i jämförelsen? Några modeller på jämförelsetabeller presenteras också.
Anbud i överensstämmelse med anbudsförfrågan
• Vi går igenom olika situationer där anbud har brister och fel. När kan jag be om komplettering? Hur frågar jag efter preciseringar och kompletteringar på rätt sätt?
Avtalsperiod och upphandlingsavtal
- Vad bör man känna till om avtalsperioden? Vad innebär en korrekt avtalsuppföljning och hur undviker man fallgropar?
12.00 Utbildningen slutar
Som utbildare fungerar ledande jurist Eeva-Riitta Högnäs, KF
Under utbildningen hålls 1–2 korta pauser.
Ändringar i programmet är möjliga.
Föreläsare

Eeva-Riitta Högnäs toimii Kuntaliitossa johtavana juristina vastuualueenaan julkiset hankinnat. Hän vetää Kuntaliiton organisaatiossa Kuntaliiton ja työ- ja elinkeinoministeriön yhdessä rahoittamaa Julkisten hankintojen neuvontayksikköä. Högnäs on aiemmin toiminut julkisiin hankintoihin erikoistuneena asianajajana ja markkinaoikeustuomarina. Hän on työskennellyt myös hankintayksikön juristina Business Finlandissa.
Eeva-Riitta Högnäs arbetar som ledande jurist vid Finlands kommunförbund, där hon ansvarar för offentlig upphandling. Hon leder rådgivningsenheten för offentlig upphandling, som finansieras gemensamt av kommunförbundet och arbets- och näringsministeriet. Högnäs har tidigare arbetat som jurist med inriktning på offentlig upphandling och som domare vid marknadsdomstolen. Hon har också arbetat som jurist vid upphandlingsenheten på Business Finland.
Priser
Deltagaravgift: 240 € + gällande moms per person
Grupprabatt från samma organisation:
4-10 deltagare från samma organisation: 960 euro (+ moms).
11-20 deltagare från samma organisation: 1600 euro (+ moms).
21-30 deltagare från samma organisation: 2000 euro (+ moms).
31-40 deltagare från samma organisation: 2400 euro (+ moms).
41-50 deltagare från samma organisation: 2600 euro (+ moms).
51-60 deltagare från samma organisation: 2800 euro (+ moms).
Priset innefattar undervisningen och det elektroniska materialet. Till priset tillkommer faktureringstillägg (5 €+moms).
Deltagaravgiften inkluderar även ett års avgiftsfri prenumeration (fyra nummer) av tidningen Kommuntorget Magasin, Finlands enda svenskspråkiga tidskrift, specialiserad på kommunala frågor. Var god och lämna dina adressuppgifter för att få Kommuntorget tidningen via denna länk: https://ecv.microsoft.com/vSS96vmP0L&lang=sv
Om du vill avboka ditt deltagande utan extra kostnader ber vi dig senast 16.2.2025 skicka e-post till koulutusinfo@fcg.fi. Efter detta datum debiterar vi 50 % vid avbokning. Ifall du uteblir utan att avboka, debiteras deltagaravgiften i sin helhet. Ifall du inte själv kan delta, kan även en annan person från din organisation delta.
För vem
Utbildningen är avsedd för upphandlande och föredragande tjänstemän som behärskar grunderna i offentlig upphandling.