Anmäl dig
Välj
Möjliga rabattkoder anges i kassan

Mielenterveysperusteisten sairauspoissaolojen määrä on ollut merkittävässä kasvussa viime vuosina. Työnantajalla on lain edellyttämä velvollisuus arvioida ja vähentää työpaikalla esiintyvää psykososiaalista kuormittumista. Onnistuneella kuormituksen hallinnalla on yksilön työkyvyn lisäksi vaikutuksia myös organisaation tuottavuuteen, työnantajamielikuvaan ja henkilöstön pitovoimaan.  Seuraamalla alan tutkimustietoa ja puuttumalla kuormitustekijöihin jo ennalta, organisaatio voi välttää työkykyä, terveyttä ja tuottavuutta uhkaavat tilanteet.

Laki ei kuitenkaan ohjeista menetelmien valinnassa, jolloin keinovalikoima ja toteutus jäävät organisaation omalle vastuulle. Psykososiaalisten kuormitustekijöiden käytännön työkalupakille onkin tarvetta!

Tämän koulutuksen myötä osallistuja saa hyvät valmiudet työyhteisön kuormitustekijöiden kartoittamiseen, riskien arviointiin, hallintaan ja seurantaan. Yhdistämällä tietoa ja käytännön esimerkkejä luonnostelemme prosessin, jonka voi heti ottaa käyttöön työyhteisössä.

8.50 Linjat avataan

Koulutuspäällikkö Marianne Pajunpää, FCG Finnish Consulting Group Oy

Käymme läpi tutkitun tiedon ja toteutuneiden käytännön esimerkkien pohjalta kuusi moduulia:

Moduuli 1. Psykososiaalisen kuormituksen ehkäisy - mistä on kyse?

• Työn sisältö, työjärjestelyt ja työympäristön sosiaalinen toimivuus. Työnantajan ja työntekijän velvollisuudet.
  • Työkalupakin osa-alueiden (moduulit 2–6) esittely

Moduuli 2. Kuormitustekijöiden ja voimavarojen tunnistaminen

• Alakohtaiset yleiset kuormitustekijät / voimavarat
  • Tiimikohtaiset kuormitustekijät / voimavarat
  • Yksilölliset kuormitustekijät / voimavarat
  • Tavoitetason asetanta: siedettävä tai sopiva määrä kuormitusta. Kuormitustekijöiden vähentäminen ja voimavarojen vahvistaminen

Moduuli 3. Riskien arviointi

• Psykososiaalisen kuormituksen suuruuden ja merkityksen arviointi
  • Tiedon tuottaminen päätösten pohjaksi

Moduuli 4. Toimenpiteiden suunnittelu ja toteutus

• Työtehtävän keventäminen
  • Esihenkilöltä saatavan tuen lisääminen
  • Työaikajärjestelyt
  • Kognitiivinen ergonomia
  • Osaamisen kehittäminen
  • Roolien selkiyttämien
  • Yhteisöllisyyden vahvistaminen
  • Voimavarojen hyödyntäminen ja vahvistaminen

Moduuli 5. Vaikuttavuuden seuranta

• Mittarin valinta on organisaatiokohtaista eikä laki määrittele menetelmää. Laki velvoittaa, mutta organisaatio valitsee keinot.
  • Mistä tietää, että on onnistuttu ja ollaan oikeassa kurssissa?

Moduuli 6.  Prosessin luominen omaan työyhteisöön

• Kotitehtävän esittely

12.00 Koulutus päättyy

Kouluttajana työfysioterapeutti, tietokirjailija, Työhyvinvointikortti®-kouluttaja ja Aivotyöagentti Riikka Ilmivalta, Virkisteri Oy

Föreläsare

Ilmivalta, Riikka
Virkisteri Oy
Toimitusjohtaja

Energinen uudistaja Riikka Ilmivalta on kehittänyt suomalaista työelämää jo 20 vuoden ajan. Riikka on taustaltaan työfysioterapeutti ja laaja-alainen liikuntapalvelujen tuottaja. Hän on perustanut työhyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän Virkisteri Oy:n. Riikan ydinosaamista on muun muassa kognitiivinen ja fyysinen ergonomia. Hän on kehittänyt Liikkuva Tauko® -konseptin vähentämään tietotyön passiivisuutta erityisesti etätyön yleistyttyä. Riikka on myös toinen Etätyön hyvinvointioppaan kirjoittajista.

Hinta on 230 € + alv 24 %  /hlö

21–30 hlöä, hinta yhteensä 1900 € + alv

Hinta sisältää opetuksen ja sähköisen materiaalin. Hintaan lisätään laskutuslisä  (5 € + alv).

Voit perua osallistumisesi maksutta 23.4.2024 saakka. Veloitamme tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista 50 % osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan, laskutamme koko osallistumismaksun. Mikäli olet estynyt osallistumaan, voit ilmoittaa toisen osallistujan organisaatiostasi tilallesi.

För vem

Koulutus on suunnattu esihenkilöille oman tai tiimin hyvinvoinnin edistämiseksi, työntekijöille oman kuormittumisen kartoittamiseksi ja työsuojeluvaltuutetuille keinovalikoiman validoimiseen psykososiaalisten kuormitustekijöiden osalta.

Ytterligare information

Pajunpää, Marianne