Ilmoittaudu
- +
Valitse
Mahdolliset alennuskoodit voit syöttää kassalla.

Digitaalinen palvelumuotoilu – asiakaslähtöisiä ja toimivia digipalveluita 

Digitalisaatio muuttaa julkisen sektorin toimintaa ja tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia palveluiden kehittämiseen. Digitaalinen palvelumuotoilu yhdistää ihmislähtöisen suunnittelun ja digitaaliset ratkaisut, jotta palvelut vastaavat aidosti käyttäjien tarpeisiin. Mutta miten varmistaa, että digitaaliset palvelut ovat toimivia, saavutettavia ja käyttäjäystävällisiä? 

Tässä vuorovaikutteisessa ja käytännönläheisessä webinaarissa opit, miten palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä voidaan hyödyntää julkishallinnon digipalveluiden kehittämisessä. Käymme läpi palvelumuotoilun keskeiset vaiheet ja tutustumme digitaalisten palveluiden suunnitteluun sopiviin työkaluihin ja sovelluksiin. Saat konkreettisia vinkkejä ja esimerkkejä, joiden avulla voit kehittää digitaalisia palveluita asiakaslähtöisesti ja tehokkaasti julkishallinnon toimintakentässä. 

Koulutuksen sisältö: 

  • Palvelumuotoilun prosessin soveltaminen digitaalisiin palveluihin. 
  • Keskeiset menetelmät ja työkalut käyttäjälähtöiseen kehittämiseen. 
  • Miten palvelumuotoilu tukee julkisen sektorin digitalisaatiota. 
  • Esimerkkejä toimivista ratkaisuista ja käytännön sovelluksista. 
  • Konkreettisia vinkkejä oman organisaation digipalveluiden kehittämiseen.

Koulutuksen hyödyt 

Osallistujalle: 

  • Opit palvelumuotoilun soveltamisesta digipalveluiden kehittämiseksi 
  • Saat käytännön vinkkejä ja esimerkkejä onnistuneista digitaalisista palveluista. 
  • Ymmärrät, miten käyttäjälähtöinen suunnittelu parantaa digipalveluiden käytettävyyttä ja saavutettavuutta. 
  • Osaat valita oikeat menetelmät digipalveluiden kehitysprosessiin. 
  • Saat inspiraatiota ja uusia näkökulmia oman organisaatiosi digitaaliseen kehittämiseen. 

Organisaatiolle: 

  • Paremmat ja käyttäjälähtöiset digipalvelut parantavat asiakaskokemusta ja palveluiden käytettävyyttä. 
  • Tehokkaampi kehitysprosessi, jossa palvelut suunnitellaan ja testataan ketterästi ennen käyttöönottoa. 
  • Vähemmän käyttöönottohaasteita ja virheitä, kun käyttäjät otetaan mukaan suunnitteluun alusta alkaen. 
  • Kustannussäästöjä pitkällä aikavälillä, kun digipalvelut vastaavat aidosti käyttäjien tarpeisiin. 


Osallistujat ovat kokeneet koulutuksen hyödylliseksi:

"Koulutuksen sisältö oli hyödyllistä työni kannalta. Esitystapa ja teemat olivat sopivia."

"Teema oli osittain tuttua, mutta eri näkökulma. Palvelumuotoilua voi näköjään tehdä monella tavalla. Hyödyllistä on nykyiselle työlleni (digipolut). Puhuja/esittäjä oli sujuvasanainen ja asiantunteva."

"Hyödyllistä ihan kaikki, vaikken työssäni ihan kaikkea esiteltyä pääsekään käyttämään ja osa työstä ulkoistettu."


Ilmoittaudu mukaan ja varmista, että organisaatiosi digipalvelut palvelevat aidosti käyttäjiään! 

Ilmoittauduthan 1.4. mennessä.

Lisää alan kiinnostavimpia koulutuksia täältä

Ohjelma

11.50 Linjat avataan

12.00 Koulutuksen avaus

Koulutuspäällikkö Marianne Pajunpää, FCG Finnish Consulting Group Oy

Koulutuksessa käsiteltävät aiheet

  • Mitä tulee huomioida digitaalisten palveluiden muotoilussa?
  • Lähde liikkeelle nykytilanteen kartoituksesta
  • Miten keräät asiakasymmärrystä havainnointien avulla? 
  • Miten hyödynnät palvelupolun kuvaamista?
  • Kuinka luot kehittämistä ohjaavat ohjenuorat?
  • Digitaalisen palvelun konseptointi - konkretiaa ja nopeaa kokeilua
  • Ota pikastartti digipalveluiden kehittämiseen muotoilusprintillä

16.00 Koulutuksen päätös

Kouluttajana Palvelumuotoilija Piia Innanen, Palvelumuotoilu Palo

Koulutuksen aikana pidetään 1-2 lyhyttä taukoa.

Muutokset ohjelmaan mahdollisia.

Asiantuntijat

Innanen, Piia
Palvelumuotoilu Palo Oy
Palvelumuotoilija, toimitusjohtaja, Palvelumuotoilu Palo
Piia on käyttäjälähtöisen suunnittelun rautainen asiantuntija yli 25 vuoden työkokemuksellaan. Ennen Palon perustamista Piia työskenteli kansainvälisen yrityksen johtavana käyttökokemussuunnittelijana. Palvelumuotoilun menetelmät, asiakasymmärryksen syventäminen ja uusien palvelukonseptien luominen ovat tulleet Piialle tutuiksi useiden palvelumuotoiluprojektien vetäjänä. Piia on myös suosittu palvelumuotoilun kouluttaja.

Hinnat

Hinta on 270 € + voimassaoleva alv / hlö

Jos organisaatiostanne osallistuu 4 henkilöä tai enemmän, hinnoittelu on seuraavan portaikon mukainen:

4–10 hlöä, hinta yhteensä 1080 € + alv
11–20 hlöä, hinta yhteensä 1700 € + alv
21–30 hlöä, hinta yhteensä 2100 € + alv
31–40 hlöä, hinta yhteensä 2700 € + alv
41–50 hlöä, hinta yhteensä 3000 € + alv
51–60 hlöä, hinta yhteensä 3500 € + alv
61-70 hlöä hinta yhteensä 4000 € + alv
71-100 hlöä hinta yhteensä 4400 € + alv
101 tai enemmän, hinta yhteensä 5000 € + alv

Hinta sisältää opetuksen ja sähköisen materiaalin. Hintaan lisätään laskutuslisä (5 € + alv).

Ilmoittautumisen peruutus
Voit perua osallistumisesi maksutta 25.3.2026 saakka. Veloitamme tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista 50 % osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan, laskutamme koko osallistumismaksun. Mikäli olet estynyt osallistumaan, voit ilmoittaa toisen osallistujan organisaatiostasi tilallesi.

.

Sijainti

FCG Zoom

Kenelle

Koulutus on suunnattu kaikille julkisen sektorin digitaalisia palveluita kehittäville ja tuottaville henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita hyödyntämään palvelumuotoilua kehittämistyössä. Voit työskennellä esimerkiksi projekti- tai kehittämispäällikön, asiantuntijan, koordinaattorin tai suunnittelijan tehtävissä. Koulutus edellyttää palvelumuotoilun perusperiaatteiden ymmärrystä. 

Lisätietoa

Pajunpää, Marianne
Koulutuspäällikkö
Marianne.Pajunpaa@fcg.fi
+358 41 731 4688
Asiakaspalvelu, koulutukset
koulutusinfo@fcg.fi
041 730 9011
Tavoitettavissa arkisin 8.30-15.00