Välj
Möjliga rabattkoder anges i kassan

Kuinka toimia, jos esimerkiksi valtuutettu tai lautakunnan jäsen käyttäytyy epäasiallisesti?

Epäasiallinen käytös on sanoin, toimin tai asentein loukkaavaa käytöstä, joka toistuvana aiheuttaa haittaa tai ainakin vaaraa kohteen terveydelle. Kyse voi olla esimerkiksi henkilön tai hänen työsuoritustensa jatkuvasta ja perusteettomasta arvostelusta, mitätöinnistä tai mustamaalaamisesta. Epäsuorana toimintana kyse voi olla vaikkapa perättömien tietojen ja huhujen levittämisestä, suorana toimintana esimerkiksi uhkailusta tai nimittelystä.

Epäasiallinen käytös on kiusaamista. Jokaisella yhteisön jäsenellä on velvollisuus toimia siten, ettei kiusaaminen kannattaisi ja ettei sitä ylipäänsä esiintyisi. Kiusaamisen yhteydessä voidaan puhua myös häirinnästä: työturvallisuuslaissa mainitaan sekä häirintä että epäasiallinen kohtelu sellaisina seikkoina, joihin työnantajan on puututtava ja jotka työnantajan on käytettävissään olevin keinoin pyrittävä lopettamaan, kun on saanut niistä tiedon.

Aamupäivän koulutuksessa saat ohjeita epäasiallisen käytöksen tunnistamiseen, siihen puuttumiseen ja ennaltaehkäisemiseen. Osallistujat saavat ennakkokyselyn, jossa he voivat toimittaa etukäteen kysymyksiä kouluttajalle.

Ilmoittaduthan 4.11. mennessä.

Lisää alan kiinnostavimpia koulutuksia täältä

8.50 Linjat avataan

9.00 Koulutuksen avaus
Koulutuspäällikkö Tarja Heikkinen, FCG Finnish Consulting Group Oy

Epäasiallisen käytöksen tunnistaminen

• Kuka kiusaa ja ketä? Kuinka? Käytännön esimerkkejä eri tilanteista: suorat ja epäsuorat epäasiallisen käytöksen muodot

Epäasialliseen käytökseen puuttuminen

• Yhteiset periaatteet ja toiminta eri rooleissa: epäasiallista kohtelua kokenut, työkaverit, työsuojelu, työnantajan edustajat ja poliittiset johtajat
  • Millaisia keskusteluja saa ja millaisia ei saa käydä? Selvityksen pyytäminen luottamushenkilöltä, jonka toiminta on koettu epäasialliseksi
  • Häirintäilmoituksen tekeminen, käsittely ja seuraukset eri tilanteissa – mistä ja keiltä apua ja tukea?
  • Toimielimen (tai sen puheenjohtajiston) erottaminen epäluottamuksen perusteella ja muu vaikuttaminen politiikan kautta
  • Roolien sekoittuminen ja kaksoisroolit? Mikä neuvoksi, jos johtavassa asemassa oleva luottamushenkilö kiusaa?
  • Mitä jos epäasiallisesti käyttäytyvää luottamushenkilöä pelätään laajasti? Keskustelujen aloittaminen ja rajojen asettaminen
  • Nimettömät ilmiannot ja anonyymit selvitykset: oikeusturva vai oikeusmurha? Mahdollisuus vai mahdottomuus puolustautua?
  • Aluehallintoviraston rooli käytettyjen menettelytapojen arvioinnissa? Eri dokumenttien ja muiden todisteiden merkitys
  • Tutkintapyyntö poliisille, jos epäillään kunnianloukkausta tai muuta rikosta? Eri dokumenttien ja muiden todisteiden merkitys?

Epäasiallisen käytöksen ennaltaehkäiseminen

• Käytännön esimerkkejä hyviksi koetuista toimintamalleista ja niihin sitoutumisesta

12.00 Koutuksen päätös

Kouluttajana työyhteisövalmentaja ja juristi Katariina Sorvanto, KataKoski Oy

Koulutuksen aikana pidetään 1-2 lyhyttä taukoa

Muutokset ohjelmaan mahdollisia

Föreläsare

Sorvanto, Katariina
KataKoski Oy
Työyhteisövalmentaja ja juristi

Katariina Sorvanto, juristi ja työyhteisövalmentaja KataKoski Oy:sta. Katariina on saanut erinomaista palautetta käytännönläheisestä kouluttamisotteestaan. Katariinalla on pitkäaikainen kokemus esimerkiksi kuntasektorilta niin asiakastoimeksiantojensa kuin kunnallisten luottamustoimiensakin kautta.

Hinta on 230 € + alv 24% / hlö

21–30 hlöä, hinta yhteensä 1900 € + alv

Hinta sisältää opetuksen ja sähköisen materiaalin. Hintaan lisätään laskutuslisä  (5 € + alv).

Voit perua osallistumisesi maksutta 28.10.2024 saakka. Veloitamme tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista 50 % osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan, laskutamme koko osallistumismaksun. Mikäli olet estynyt osallistumaan, voit ilmoittaa toisen osallistujan organisaatiostasi tilallesi.

Kunnissa ja hyvinvointialueilla työskenteleville johtajille, esihenkilöille ja henkilöstöhallinnon edustajille. Kaikille työntekijöille ja viranhaltijoille, joita luottamushenkilön epäasiallinen käytös koskettaa. Luottamushenkilöille.

Heikkinen, Tarja
Tarja.Heikkinen@fcg.fi