Sosiaalihuoltolain mukainen palvelutarpeen arviointi on asiakaslähtöisen työskentelyn perusta ja keskeinen väline asiakkaan oikeusturvan toteutumisessa. Tällä verkkokurssilla syvennät osaamistasi palvelutarpeen arviointiin liittyvästä lainsäädännöstä ja sen soveltamisesta.

Sosiaalihuollon palvelutarpeen arviointi -verkkokurssilla opit:

• palvelutarpeen arvioinnin perusteet ja siihen liittyvät lainsäädännöstä,
  • palvelutarpeen arvioinnin tavoitteista, laadusta ja prosessiluonteisuudesta,
  • sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioinnin laajudeesta,
  • miten porrasteista palvelutarpeen arviointia voidaan toteuttaa käytännössä,
  • monialaisuudesta palvelutarpeen arvioinnissa ja monialaisuutta haastavista tekijöistä.

Lisäksi saat esimerkkejä työmenetelmistä, arviointivälineistä ja mittareista. Koulutukseen sisältyy myös pohdintatehtäviä - keskustelemalla tiimin tai kollegan kanssa saat kurssista parhaimman hyödyn.

Ilmoittaudu verkkokurssille ja aloita opiskelu!

Sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioinnin perusteet -kurssipaketti on osa suurempaa jatkuvan oppimisen digikoulutuspalvelua SOTE-kanavaa.

• Kesto - Kurssipaketin suorittamiseen tulee varata noin 3,5 tuntia opiskeluaikaa
  • Työn oheen - Kurssipaketin voi suorittaa työn oheen sopivissa jaksoissa
  • Todistus- Kurssipaketin suoritus palkitaan sertifikaatilla

Sisältö

Kurssipaketti koostuu kahdesta polunomaisesti verkossa suoritettavasta mikrokurssista:

1. Palvelutarpeen arvioinnin perusteet - lainsäädännön näkökulma (1h 15min)
  2. Palvelutarpeen arvioinnin toimeenpano ja soveltaminen käytännössä (2h 15min)

Tarkemmat tiedot sisällöstä alta kohdasta "Ohjelma".

Miten pääsen aloittamaan kurssipaketin suorittamisen?

• Ilmoittauduttuasi verkkokurssille, saat tunnukset FCG Digikanavalle kahden vuorokauden kuluessa.
  • 2kk suoritusaika - Hinta kattaa suoritusoikeuden ilmoittautuneille kahdeksi kuukaudeksi (2kk)
  • Ajasta ja paikasta riippumaton - Kurssipaketin sisältöjä voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta rajattomasti. FCG Digikanava toimii sujuvasti myös mobiililaitteilla.

Kurssipaketti koostuu kahdesta polunomaisesti verkossa suoritettavasta mikrokurssista, joista jokainen koostuu useammasta mikrosisällöstä. Mikrokurssien sisällöt koostuvat teksteistä, videoista, kuvista, taulukoista sekä testeistä.

Palvelutarpeen arvioinnin perusteet – lainsäädännön näkökulma -mikrokurssi (1h 15 min)

• Palvelutarpeen arvioinnin perusteet – lainsäädännön näkökulma
  • Asiakassuunnitelma
  • Vanhuspalvelulaki

Palvelutarpeen arvioinnin toimeenpano ja soveltaminen käytännössä -mikrokurssi  (2h 15min)

• Palvelutarpeen arviointi prosessina
  • Palvelutarpeen arvioinnin laajuus
  • Näkökulmia porrasteisen palvelutarpeen arvioinnin toteuttamiseen
  • Palvelutarpeen arviointi monialaisena työkäytäntönä
  • Menetelmät, työkalut ja ammatillinen harkinta
  • Lopuksi

Ahokas, Outi
FCG Finnish Consulting Group Oy
johtava asiantuntija

Outi Ahokkaalla on vahva kokemus julkisen sektorin sosiaali- ja terveydenhuollon toimintakentästä esihenkilönä, kehittäjänä ja asiantuntijana. FCG:llä Outi työskentelee sote-konsultointiprojekteissa ja kehittää lastensuojelun ARVOA-menetelmää. Outi on työskennellyt Helsingin kaupungilla Tulevaisuuden sote-keskuksen digipalveluiden projektikoordinaattorina sote-toimialatasoisesti kehittäen perhekeskusten, terveys- ja hyvinvointikeskusten sekä senioripalveluiden digikehittämisrakenteita ja verkostomaisia toimintatapoja. Outi on johtanut useita vuosia monialaista asiantuntijatyötä lastensuojelussa vieden läpi muutosprosesseja, kuten monialaiseen asiantuntijuuteen perustuvan tiimi- ja toimintamallin. Outilla on myös pitkäaikainen kokemus lastensuojelun sosiaalityöntekijänä toimimisesta. Outin erityisenä kiinnostuksen kohteena ovat digitaalisten sote-palvelujen kehittäminen, sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden ja toimintamallien integroinnin kehittäminen sekä sosiaalityön tekemisen tapojen kehittäminen sujuvammiksi ja asiakaslähtöisemmiksi.

Uotinen, Sami
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy
Johtava lakimies

Varatuomari Sami Uotinen on työskennellyt sosiaali- ja terveydenhuollon juridiikan parissa yli 20 vuotta. Hän on ollut mm. nykyistä lastensuojelulakia valmistelleen työryhmän jäsenenä. Hän on ollut myös THL:n lastensuojelun käsikirjan lakiryhmän jäsenenä useita vuosia. Hän on julkaissut kaksi kirjaa Palveluseteli (2009) ja Uudistunut asiakasmaksulaki (2021).
Sami Uotinen työskentelee tällä hetkellä johtavana juristina Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:ssä. Hän on työskennellyt aiemmin pitkään Suomen Kuntaliitossa johtavana lakimiehenä, yksikön päällikkönä sekä neuvottelevana lakimiehenä. Samilla on työkokemusta myös STM:n hallinnonalalta ja kunnan hallintojohtajan tehtävistä.

Hinta on 275 € + alv 24 % / hlö

4–10 käyttäjää, hinta yhteensä 1 190 € + alv
11–20 käyttäjää, hinta yhteensä 1 790 € + alv
21–30 käyttäjää, hinta yhteensä 2 490 € + alv
31–40 käyttäjää, hinta yhteensä 3 290 € + alv
41–50 käyttäjää, hinta yhteensä 4 290 € + alv
51–70 käyttäjää, hinta yhteensä 5 290 € + alv
71-100 käyttäjää, hinta yhteensä 6 490 € + alv
101-150 käyttäjää, hinta yhteensä 7 990 € + alv

Mikäli osallistujia on 151 tai enemmän, pyydäthän erillistä tarjousta asiakkuuspäällikkö Leena-Kaisa Pantsulta (leena-kaisa.pantsu@fcg.fi tai puh. +358 50 466 2905).

Ilmoittautuminen on sitova ja laskutamme kurssin tunnusten lähettämisen jälkeen. Hintaan lisätään laskutuslisä (5 € + alv).

FCG Digikanavaa tarjotaan myös "avaimet käteen" -ratkaisuna, jossa asiakas saa koko Digikanavan sisällön organisaationsa käyttöön edistämään strategista jatkuvaa oppimista. Ota yhteyttä, niin kerromme mielellämme hinnoittelusta ja käytännön järjestelyistä suuremmille ryhmille ja suuremmille palvelun laajuustasoille.

Verkkokurssi on suunnattu erityisesti sosiaalihuollon palvelutarpeen arviointia tekeville ammattilaisille.

Kylmälahti, Minna
Minna.Kylmalahti@fcg.fi