Välkommen till Helsingfors på våren 2025!

I modernt ledarskap binds så kallade hygienfaktorer (arbetslagstiftningens krav) samman med motivationsfaktorer (hur man leder sina medarbetare till framgång). Under ett intensivt dygn jobbar vi med båda:

• Kunskap om de viktigaste juridiska förpliktelser du har utgående från finländsk arbetslagstiftning.
  • En metod för hur du systematiskt motiverar dig själv och andra i vardagen.

Vet du vilket juridiskt ansvar du har som arbetsledare? Har du märkt, att det inte fungerar så bra att berätta och visa med hela handen hur jobbet ska göras? Kom och lär dig det viktigaste om
juridiken och testa att leda på ett annat sätt, med “Pull-metoden”.

Det här är en utbildning för både färska och erfarna chefer som vill ta i bruk nya metoder för att motivera medarbetarna. Vi lär oss mera om både hygien- och motivationsfaktorer på jobbet och testar ledarskapsmetoder för att via dem uppnå bättre arbetsresultat. Det blir miniföreläsningar, tid för egen reflektion, diskussioner och övningar.

Anmäl dig före 26.3!

Torsdagen 18.4.

11.30 Anmälningen börjar

12.00 Lunch

13.00 Välkomstord och praktisk info

Linn Söderlund, Utbildningsplanerare, Finnish Consulting Group Oy

13.15 Juridisk checklista: det viktigaste du som arbetsledare behöver veta om dina förpliktelser

14.30 Eftermiddagskaffe

14.45 Pull-metoden för ledarskap: Bättre resultat genom att fråga i stället för att kommendera.

Barbro Teir, Coach, All Those Perspectives

15.45 Paus

16.00 Workshop 1: Delegera och motivera med pull-metoden. Vi börjar med en snabb genomgång av vilka krav arbetslagstiftningen ställer på chefen, och jobbar sedan med deltagarnas egna (anonymiserade) och klassiska case.

18.00 Respons på dagen och önskemål inför morgondagen.

18.30 Cocktailtillfälle

Fredag 19.4

9.00 Workshop 2: Använd pull-metoden i utmanande situationer (vanliga konflikter och problem), samt i utvecklingsarbete (förändringsmotstånd, rädsla, osv). Vad säger arbetslagstiftningen om chefens ansvar? Träning med deltagarnas anonymiserade case.

11.30 Avslutningsdiskussion: Vad tar jag med mig?

12.00 Lunch och avfärd

Teir, Barbro
Barbro Teir är internationellt certifierad coach med existentiell filosofi som specialitet. Innan hon grundade sitt eget företag för ledarskapsutveckling 2017 jobbade hon som journalist, chefredaktör och VD inom medie- och förlagsbranschen under 30 år. Till sin utbildning är Teir sociolog från Helsingfors universitet. De senaste åren har hon i samarbete med Finlands kommunförbund planerat och genomfört utbildningar för tvåspråkiga och åländska kommuner, med fokus på ledarskap.

Deltagaravgiften är 490 euro (+ gällande moms) för alla deltagare.

I priset ingår programmet och måltiderna. Deltagarna står för sina egna resekostnader. Till priset tillkommer faktureringstillägg (5 € + gällande moms).

Om du vill avboka ditt deltagande utan extra kostnader ber vi dig senast 11.3.2024 skicka e-post till koulutusinfo@fcg.fi. Efter detta datum debiterar vi 50 % vid avbokning. Ifall du uteblir utan att avboka, debiteras deltagaravgiften i sin helhet. Ifall du inte själv kan delta, kan även en annan person från din organisation delta.

Sokos Hotellit

Evenemanget är planerat för personer som leder andra inom offentliga sektorn (kommuner och välfärdsområden). Utbildningen lämpar sig för allt från projekt- och teamledare till ledningsgruppsmedlemmar.

Söderlund, Linn
Koulutussuunnittelija