EU:ssa on astunut voimaan useita säädöksiä, joilla ohjataan digitaalisen toimintaympäristön kehitystä käyttäjäystävällisempään suuntaan. EU pyrkii parantamaan digitaalisia palveluja ehdottamalla uusia hallinnollisia malleja datan liikkumisen parantamiseksi toimialojen ja valtioiden välillä.

Tarkoituksena on luoda hyvinvointia luomalla datalle sisämarkkinat taloudellisten sisämarkkinoiden tapaan. Tätä kehitystä ohjaavat muun muassa datastrategia ja datasäädös. Säädösten on arvioitu vaikuttavan organisaatioiden toimintaan yhtä voimakkaasti kuin vuonna 2018 voimaan tulleen yleisen tietosuoja-asetuksen.

EU:n digitaalisen strategian osana on tuore tekoälyasetus, jonka tarkoituksena on varmistaa, että Euroopassa käytetyt tekoälyteknologiat ovat turvallisia, läpinäkyviä ja perusoikeuksien mukaisia. Koulutuksessa käydään läpi tuoreen säädöksen sisältöä.

Tervetuloa tutustumaan tuoreisiin ja valmisteilla oleviin säädöksiin ja miettimään niiden vaikutuksia digitaaliseen palvelutoimintaan ja kansalaisten hyvinvointiin sekä tarkastelemaan tiedon ja datanhallinnan nykytilaa ja viimeaikaista kehitystä kansallisella tasolla.

8.50 Linjat avataan

9.00 Koulutuksen avaus
Koulutuspäällikkö Kristiina Kumpulainen, FCG Finnish Consulting Group Oy

• Datan sääntely EU:n tasolla - EU:n datapaketti
  • EU:n datapakettiin kuuluvien säännösten nykytilanne
  • Tuore EU:n tekoälysäädös
  • EU:n tekoälysääntely - riskiryhmät ja niitä koskevat vaatimukset
  • Mitä uusi datasäädös sisältää?
  • Datanhallinta-asetus - Asetus ja kansallisen sääntelyn tarve

Kouluttajana juristi Atte Kuismin-Raerinne, Lakiapu Kuismin-Raerinne

Koulutuksen aikana pidetään 1-2 lyhyttä taukoa.

Kuismin-Raerinne, Atte
Kuntaliitto Palvelut Oy
Juristi

Atella on kokemusta sekä yksityisen ja julkisen sektorin oikeudellisista kiemuroista, joista hän on myös kouluttanut vuodesta 2020 lähtien. Koulutukseltaan Atte on Oikeustieteen maisteri sekä itseoppinut nörtti. Hän kouluttaa laajasti eri aiheista kunnallisoikeuden yksityiskohdista aina EU:n teknologiaoikeuden suuriin linjoihin.

Hinta on 270 € + alv 24% / hlö

101 tai enemmän, hinta yhteensä 5000 € + alv.

Voit perua osallistumisesi maksutta 9.5.2024 saakka. Tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitamme 50 % osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan, laskutamme koko osallistumismaksun. Mikäli olet estynyt osallistumaan, voit ilmoittaa toisen osallistujan organisaatiostasi tilallesi.

Koulutus on suunnattu tiedonhallinnan, tietohallinnon ja hallinnon asiantuntijoille ja johdolle.

Kumpulainen, Kristiina
Kristiina.Kumpulainen@fcg.fi