Mitä asioita esiopetuksen toteuttamisessa tulee huomioida?

Koulutuspäivän aikana rakennamme yhdessä ymmärrystä laadukkaasta esiopetuksesta kunnissa.

Esiopetus on ollut kehittyvä koulutusmuoto ja kuntien järjestämä palvelu varhaiskasvatuksen tai perusopetuksen yhteydessä. Esiopetuksen laajuus on vähintään 700 tuntia, mikä tekee esiopetuksesta merkittävän palvelukokonaisuuden. Viime vuosina esiopetuksessa on ollut useita muutosajureita, kuten kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu.

Esiopetuksen järjestämisen lähtökohdat -koulutuksessa käymme Kuntaliiton asiantuntijoiden johdolla laajasti läpi esiopetuksen järjestämisen säädöspohjaa sekä käytäntöjä, ajankohtaisia muutoksia sekä tulevaisuuden suuntaa.

Tilaisuudessa perehdyt esiopetuksen yhdessä varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen kanssa muodostamaan kokonaisuuteen muun muassa lainsäädännön, kuljetuksien, yhteistyön, kustannusten ja muutosajurien näkökulmista.

Tästä koulutuksesta saat käyttöösi tallenteen 7 vrk:n ajaksi koulutuksen jälkeen.

Koulutuspäällikkö Nana Blom, FCG Finnish Consulting Group

09.05 Esiopetuksen järjestämisen lähtökohdat

• Esiopetuksen järjestämistä ohjaavat velvoitteet
  • Kunnan järjestämisvastuu esiopetuksessa
  • Esiopetuksen hankkiminen ostopalveluna
  • Kuljetuksien käytännöt

11.00 Lounastauko

12.00 Varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen kokonaiskuva

• Varhaiskasvatuksen tuen lakimuutos - entäpä esiopetus?
  • Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö ja joustavuus kunnissa
  • Esiopetuksen muutosajurit ja tulevaisuus
  • Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilut – missä mennään ja mitä on luvassa kokeilun jälkeen?
  • Muut ajankohtaiset ja tulevat asiat esiopetukseen liittyen

Kouluttajina kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen, erityisasiantuntija Mari Sjöström sekä lakimies Minna Antila Suomen Kuntaliitosta.

Antila, Minna
juristi
Lahtinen, Jarkko
Kehittämispäällikkö

Jarkolla on vankka kokemus erityisesti varhaiskasvatuksesta. Koulutukseltaan hän on kasvatustieteen maisteri ja lastentarhanopettaja. Jarkolle on kertynyt laajaa osaamista johtamisesta, sillä hän on toiminut esimiestehtävissä kunnassa yli 20 vuotta ennen siirtymistään asiantuntijatehtäviin Kuntaliittoon.

Nykyään Jarkko on FCG:n luottokouluttaja ja hän kerää aina rutkasti positiivista palautetta. Erityisesti Jarkon asiantuntevuus ja kyky esittää vaikeatkin asiat ymmärrettävästi selkokielellä vetoavat osallistujiin. Jarkko innostaa ja osallistaa yleisöään poikkeuksellisella tavalla. Hän uskaltaa haastaa osallistujan kyseenalaistamaan aiheita uusista näkökulmista. Jarkon koulutuksissa viihdytään, sillä hänen energinen ja huumorintajuinen esitystapansa pitävät osallistujan mielenkiinnon yllä loppuun asti. Jarkolle vuorovaikutus kentän kanssa on tärkeää, minkä vuoksi hän suhtautuu myös kouluttamiseen intohimolla.

Sjöström, Mari
Erityisasiantuntija
Mari Sjöström toimii esi- ja perusopetuksen järjestämisen asiantuntijana. Hänen vastuulleen kuuluu myös oppilaiden koulukuljetuksiin sekä koulupäivän yhteydessä oleviin aamu- ja iltapäivätoiminnan tai harrastamistoiminnan kysymykset. Sjöströmillä on monipuolista kokemusta julkisen hallinnon tehtävistä ja kunnan sivistyspalveluista. Mari on pidetty kouluttaja, joka saa usein kiitosta monipuolisista sisällöistä ja innostavasta tavasta kouluttaa. Häntä kehutaan toistuvasti sujuvasanaiseksi ja asiansa osaavaksi. //// Mari Sjöström fungerar som expert inom grundutbildningsfrågor. Till hennes ansvarsområden hör även elevernas skolskjutsar och ärenden som hör till morgon- ,kvälls- och hobbyverksamhet som ordnas i samband med skoldagen. Sjöström har en mångsidig och bred kompetens om den offentliga förvaltningens uppgifter inom kommunernas bildningssektor. Mari är en omtyckt utbildare, som ofta får tack för det heltäckande innehållet och inspirerande utbildningssättet som tillämpas i hennes utbildningar. Hennes vältalighet och sakkunskap har fått mycket tack.

Hinta on 270 € + alv 24% / hlö

Ilmoittautumisen peruminen:

Voit perua osallistumisesi maksutta 6.11. saakka. Tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitamme 50 % osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan, laskutamme koko osallistumismaksun. Mikäli olet estynyt osallistumaan, voit ilmoittaa toisen osallistujan organisaatiostasi tilallesi.

Sivistystoimen johdolle ja luottamushenkilöille, varhaiskasvatusjohdolle, sivistystoimen ja varhaiskasvatuksen asiantuntijoille, kunnan viranhaltijoille sekä hallinnon henkilökunnalle sekä muille teemoista kiinnostuneille.

Blom, Nana
Nana.Blom@fcg.fi