Luottamushenkiön esteellisyyttä ja vaalikelpoisuutta koskevilla säännöksillä turvataan kansalaisten luottamusta kuntien ja hyvinvointialueiden hallintoon sekä päätöksenteon puolueettomuuteen.

Kunta- ja aluehallinnon uskottavuus edellyttää, että luottamushenkilöillä ei ole liian läheistä suhdetta kulloinkin käsiteltävänä olevaan asiaan, ja että toimielimissä ei ole jäseninä henkilöitä, joiden oma tai taustaintressi on liian suuri. Puolueeton ja sidonnaisuuksista vapaa hallinto toimii uskottavasti ja myös näyttää ulospäin uskottavalta ja legitiimiltä.

Esteellisyystilanteet ovat usein hankalia tulkintatilanteita, jotka ilmaantuessaan vaativat tapauskohtaista harkintaa. Esteellisen henkilön osallistuminen päätöksentekoon on menettelyvirhe, mutta toisaalta myös luottamushenkilön turha jäävääminen voi johtaa päätöksenteon muuttumiseen tai virkavastuukysymysten realisoitumiseen.

Koulutuksessa käydään läpi käytännön esimerkein ja oikeustapausten valossa luottamushenkilöiden, viranhaltijoiden ja yhtiöiden hallitusten jäsenten esteellisyyteen liittyviä kysymyksiä. Webinaarissa käsitellään myös esteellisyyttä kaksoisrooleissa.

Koulutuksessa tutustutaan pääpiirteissään eri toimielimiin ja niiden tehtäviin, ja opitaan hahmottamaan, mitkä seikat voivat aiheuttaa sen, ettei henkilö ole vaalikelpoinen toimielimeen.

Koulutus on suunnattu kaikille kuntien ja hyvinvointialueiden luottamushenkilöille sekä viranhaltijoille, jotka joutuvat arvioimaan esteellisyyteen liittyviä kysymyksiä ja vaalikelpoisuuden ehtoja työnsä puolesta.

Webinaari on osa Hallinnon koulutusohjelmaa, tutustu sisältöön! Voit myös osallistua vain tähän yksittäiseen webinaariin.

8.50 Linjat avataan

Koulutuspäällikkö Liina Tiusanen, FCG Finnish Consulting Group Oy

Koulutuksen sisältö:

• Kunnan ja hyvinvointialueen päätöksenteko ja hallinto
    • Toimielimet ja niiden tehtävät
  • Kuka toteaa esteellisyyden?
  • Miten esteellisyys todetaan ennen päätöksentekoa ja mitä se edellyttää päätöksentekijältä?
  • Osallistuminen esteellisenä päätöksentekoon
    • Oikeusvaikutukset
    • Vastuu
  • Viranhaltijan esteellisyys
  • Luottamushenkilön esteellisyys
  • Yhtiön hallituksen esteellisyys
  • Esteellisyys kaksoisrooleissa
  • Esteellisyysperusteella kumottu päätös, ja miten tilanne korjataan uutta päätöstä valmistellessa
  • Vaalikelpoisuus kunnan ja hyvinvointialueen toimielimiin

Kouluttajana juristi Alexander Eriksson, Suomen Kuntaliitto

Koulutuksen aikana pidetään 1-2 lyhyttä taukoa.

Eriksson, Alexander
Suomen Kuntaliitto ry;Finlands Kommunförbund rf
Jurist

Alexander arbetar som  jurist på Finlands Kommunförbund rf. Alexander har i sina studier riktat in sig på den offentliga rätten och har under sin tid på Kommunförbundets juridiska avdelning aktivt hjälpt kommunerna med kommunalförvaltningens mest vanliga frågor.

Alexander työskentelee juristina Suomen Kuntaliitto ry:llä. Alexander on opinnoissaan erikoistunut julkisoikeuteen, ja on työssään Kuntaliiton lakiyksikössä aktiivisesti auttanut kuntia ratkaisemaan kuntahallintoon liittyviä kysymyksiä.

Hinta on 230 € + alv 24 %  /hlö

21–30 hlöä, hinta yhteensä 1900 € + alv

Voit perua osallistumisesi maksutta 9.9.2024 saakka. Veloitamme tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista 50 % osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan, laskutamme koko osallistumismaksun. Mikäli olet estynyt osallistumaan, voit ilmoittaa toisen osallistujan organisaatiostasi tilallesi.

Tiusanen, Liina
Liina.Tiusanen@fcg.fi