Rekrytointi on kunnalle iso investointi, johon on syytä panostaa henkilöstön ollessa organisaation tärkein voimavara. Mitkä ovat onnistuneen rekrytoinnin askelmerkit?

Henkilöstön rekrytointi -koulutus on jokaisen rekrytointiin osallistuvan asiantuntijan ja esihenkilön peruspaketti. Koulutuksen aikana käsittelemme koko rekrytoinnin kaaren. Koulutuksen sisältö auttaa ymmärtämään, mitä työnantajan tulee huomioida toimiakseen lainsäädännön mukaisesti sekä kuinka prosessi tulisi hoitaa parhaan mahdollisen työntekijän rekrytoimiseksi.

Luvassa monipuolinen kattaus rekrytointiprosessin onnistuneeseen läpivientiin

Koulutuspäivän aikana opit muun muassa virka- ja työsuhteen eroista, hakuilmoituksen merkityksestä ja vaaditun kelpoisuuden selvittämisestä. Keskustelemme hakemusten käsittelystä sekä soveltuvuuden arvioinnista ja paneudumme myös valintapäätöksen tekemiseen, sen perustelemiseen sekä palvelussuhteen alkaessa huomioitaviin kysymyksiin.

Sisältö ei rajoitu lakiteknisiin yksityiskohtiin! Keskustelemme koulutuspäivän aikana muun muassa työhaastatteluista osana rekrytointiprosessia. Haastattelut ovat olennainen osa rekrytointiprosessia. Työhaastatteluja voi pitää monenlaisia ja niiden vaikuttavuus voi siten olla myös monenlainen. Koulutuksessa pureudumme haastattelujen tarkoitukseen ja antiin, jotta niistä saadaan tahdottu vaikuttavuus. Saat myös selkeät eväät haastatteluprosessin hoitoon sekä itse haastattelutilanteen juoksuttamiseen.

Henkilöstön rekrytointi -koulutuspäivään osallistuneiden mietteitä päivästä:

”Monipuolinen ja mielenkiintoinen, ajankohtainen koulutus. Sisältö oli kattava ja esimerkit hyviä. Kouluttajan kytkös konkretiaan ja arkeen on aina hyvä juttu.”

”Kaikki oleellinen asia oli hyvin koottuna ja selkeästi esitettynä.”

”Osaavat kouluttajat ja mielenkiintoiset aiheet”

8.50 Linjat avataan

9.00 Koulutuksen avaus
Koulutuspäällikkö Marianne Pajunpää, FCG Finnish Consulting Group

Onnistuneen rekrytoinnin askelmerkit

• Kunnan omat rekrytointiohjeet
  • Virka- vai työsuhteeseen?
  • Miltä osin virkaan ottaminen ja työsopimussuhteiseksi ottamisen valintaprosessi eroavat toisistaan?
  • Hakuilmoituksen merkitys
  • Miten ja millä perusteilla hakijoita vertaillaan?
  • Minkälainen päätös valinnasta tehdään ja mitä päätöksestä tulee käydä ilmi?
  • Miten hakijat voivat hakea muutosta tehtyyn päätökseen?
  • Mitkä ovat tyypillisimpiä päätöksen kumoamisen aiheuttavia tekijöitä?
  • Palvelussuhteen alkaminen; määräaikaisuuksien huomioiminen, koeaika

Henkilöstöjohtaja Noora Nordberg, Varsinais-Suomen hyvinvointialue

Hyvän haastattelun ominaispiirteet

• Mikä rekrytointihaastattelun tarkoitus on?
  • Mitä tulee olla kunnossa ennen haastattelua sekä haastatteluun valmistautuminen
  • Hyvän haastattelun eteneminen
  • Harjoitus: Antoisan haastattelun perusrunko

FT, KTM, pedagoginen pätevyys, sertifioitu Business coach, sertifioitu Everything DiSC -valmentaja Marianne Kukko, Lygge Oy

16.00 Koulutuksen päätös

11.30-12.30 Lounastauko
14.00-14.15 Iltapäivätauko

Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia.

Kukko, Marianne
Lygge Oy
Marianne on asiantuntija johtamisen, organisaation kehittämisen, tiimityöskentelyn, itsensä johtamisen ja oppimisen alueilla. Hänellä on pitkä kokemus organisaatioiden kehittämis-, valmennus- ja johtotehtävistä niin julkiselta kuin yksityiseltä sektorilta. Marianne on toiminut mm. tutkijana, kehittäjänä ja kouluttajana sekä kehittämis- ja hallintojohtajana. Muutos ja niissä toimiminen on yhteinen nimittäjä Mariannen kokemuksessa. Mariannella on vankka kokemus erilaisten ja -kokoisten ryhmien kouluttamisesta, valmentamisesta ja sparraamisesta erilaisissa organisaatioissa ja tilanteissa. Toimintatyyliltään hän on energinen ja innostava valmentaja, joka taitaa erinomaisesti teorian kytkemisen käytännönläheisesti arjen kysymyksiin ja tekemiseen.
Nordberg, Noora
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Henkilöstöjohtaja

Hinta on 350 € + alv 24 % / hlö

61 -70 hlöä, hinta yhteensä 5000 € + alv
71 -100 hlöä, hinta yhteensä 5200 € + alv

Hinta sisältää opetuksen ja sähköisen materiaalin. Hintaan lisätään laskutuslisä (5 € + alv).

Voit perua osallistumisesi maksutta 8.5.2024 saakka. Veloitamme tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista 50 % osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan, laskutamme koko osallistumismaksun. Mikäli olet estynyt osallistumaan, voit ilmoittaa toisen osallistujan organisaatiostasi tilallesi.

Koulutus on tarkoitettu kaikille, jotka rekrytoivat henkilöstöä kunnallisiin virka- tai työsuhteisiin.
Tutustu ryhmähintoihimme ja kouluta rekrytoivat esimiehet kerralla!

Pajunpää, Marianne
Marianne.Pajunpaa@fcg.fi