Julkisuus ja salassapito -koulutus on kunnan, kuntayhtymien ja hyvinvointialueiden asiantuntijoille suunniteltu tietopaketti julkisuusperiaatteen toteuttamisesta.

Oikeus saada tietoja viranomaisten toiminnasta on perusoikeus ja viranomaisten velvollisuus on edistää tiedonsaantia. Julkisuuslain tavoitteena on parantaa mahdollisuuksia saada tietoja viranomaisten käsittelemistä asioista sekä lisätä kansalaisten ja kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksia yhteisten asioiden hoidossa. Toisaalta perusoikeuksiin kuuluva yksityisyyden suoja rajoittaa joidenkin tietojen julkisuutta.

Koulutuksessa käymme läpi nämä lainsäädännön asettamat velvoitteet erityisesti kunnallisen organisaation ja hyvinvointialueiden näkökulmasta. Tarkastelemme myös sitä, miten organisaatio voi huolehtia, että kaikki velvoitteet toteutuvat käytännössä.

Koulutus antaa tiiviissä paketissa vastauksia kysymyksiin:

• Miten julkisuusperiaatteen toteuttaminen sitten kunnan toiminnassa käytännössä onnistuu ja kuinka taataan tietojen laatu?
  • Milloin pitää tehdä poikkeus ja tieto on salassapidettävää?
  • Kuinka huolehtia siitä, että tietojen julkisuudelle, henkilötietojen suojalle ja kuntalain verkkoviestinnälle annetut velvoitteet toteutuvat?
  • Myös yksityisyyden suoja kuuluu perusoikeuksiin. Mitä rajoitteita se asettaa?

Palautteita aiemmasta koulutuksesta:

”Mukavasti käytännön esimerkkejä ja lisäksi kiva kun oli aktiivisia osallistujia, joiden kysymykset toivat vielä enemmän caseja.”

"Julkisuuslaki ja asiakirjojen julkisuus ovat hyödyllisiä teemoja työssäni."

"Puhujien esitystapa oli selkeä ja hyvin ymmärrettävä."

Webinaari on osa Hallinnon koulutusohjelmaa, tutustu sisältöön! Voit myös osallistua vain tähän yksittäiseen webinaariin.

8.50 Linjat avataan

9.00 Koulutuksen avaus
Koulutuspäällikkö Liina Tiusanen, FCG Finnish Consulting Group Oy

Koulutuksessa käsitellään seuraavat aiheet:

• Viranomaistoiminnan julkisuus
  • Viranomaisen asiakirja
  • Salassapitovelvoitteet
  • Kunnan tiedottamisvelvollisuus ja verkkojulkisuus

12.00 Koulutuksen päätös

Kouluttajana toimii juristi Kirsi Lamberg Kuntaliitosta.

Koulutuksen aikana pidetään 1-2 lyhyttä taukoa.

Muutokset ohjelmaan mahdollisia.

Lamberg, Kirsi
Suomen Kuntaliitto ry;Finlands Kommunförbund rf
lakimies
Kirsi toimii Kuntaliitossa hallintolakimiehenä. Hänen vastuualueitaan ovat kuntalaki ja yleinen kunnallisoikeus, päätöksenteko ja muutoksenhaku, julkisuuslaki sekä opetustoimen lakiasiat.

Hinta on 230 € + alv 24 %  /hlö

21–30 hlöä, hinta yhteensä 1900 € + alv

Voit perua osallistumisesi maksutta 24.9.2024 saakka. Veloitamme tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista 50 % osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan, laskutamme koko osallistumismaksun. Mikäli olet estynyt osallistumaan, voit ilmoittaa toisen osallistujan organisaatiostasi tilallesi.

Webinaari on suunniteltu kuntien, kuntayhtymien ja hyvinvointialueiden asiantuntijoille, jotka tarvitsevat työssään tietoa julkisuusperiaatteen toteuttamisesta.

Tiusanen, Liina
Liina.Tiusanen@fcg.fi