Esi- ja perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuki on uudistumassa. Lähde mukaan ajankohtaiseen koulutukseen ja ota hyvissä ajoin haltuun tuleva uudistus!

Koulutuksessa päivität tietosi ja saat kattavan kokonaiskuvan tulevasta uudistuksesta ja sen vaikutuksista erityisesti esi- ja perusopetukseen sekä osaltaan myös varhaiskasvatukseen. Lakiesitykseen sisältyvien hyvien tavoitteiden ja toimenpiteiden lisäksi pohdimme myös sen käytännön toteutusta ja siihen mahdollisesti liittyviä haasteita ja ongelmakohtia.

Lakiesityksen tavoitteena on turvata oppilaille riittävä tuki sekä vähentää opetushenkilöstön hallinnollista taakkaa. Oppimisen tukea tulisi olla tarjolla yksilöllisesti ja oppilaan tarpeita vastaavasti. Tuen muotoja pyritään yhtenäistämään ja selkiyttämään valtakunnallisesti. Uudistuksen tavoitteena on vahvistaa ennakoivia tukitoimia. Opetusryhmien muodostamista koskevaa sääntelyä ollaan myös tarkentamassa. Myös vahvemman tuen tarpeisiin perustuvista oppilaskohtaisista tukitoimista ollaan säätämässä tarkemmin. Nykyisestä tehostetun- ja erityisen tuen terminologiasta luovutaan.

Tilaisuuden kouluttajina ovat Kuntaliiton erityisasiantuntija Mari Sjöström, juristi Minna Antila ja kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen.

Lämpimästi tervetuloa mukaan.

Tästä koulutuksesta saat käyttöösi tallenteen 7 vrk:n ajaksi koulutuksen jälkeen.

Lisää alan kiinnostavimpia koulutuksia täältä

Koulutuspäällikkö Ilkka Paulus, FCG Finnish Consulting Group Oy

9.05 Lakiuudistus ja sen keskeiset muutokset verrattuna aiempaan – mikä oikein muuttuu?
Erityisasiantuntija Mari Sjöström ja juristi Minna Antila, Suomen Kuntaliitto

9.45 Miten esiopetus ja täydentävä varhaiskasvatus – toimiiko uudistus tältä osin?
Kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen, Suomen Kuntaliitto

10.30 Pykälät ja niiden soveltaminen yksityiskohtaisemmin – miten toimia käytännössä?
Erityisasiantuntija Mari Sjöström, juristi Minna Antila ja kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen, Suomen Kuntaliitto

11.00 Tauko

12.00 Uudistuksen yksityiskohtaisempi käsittely jatkuu
Erityisasiantuntija Mari Sjöström, juristi Minna Antila ja kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen, Suomen Kuntaliitto

Antila, Minna
juristi
Lahtinen, Jarkko
Kehittämispäällikkö

Jarkolla on vankka kokemus erityisesti varhaiskasvatuksesta. Koulutukseltaan hän on kasvatustieteen maisteri ja lastentarhanopettaja. Jarkolle on kertynyt laajaa osaamista johtamisesta, sillä hän on toiminut esimiestehtävissä kunnassa yli 20 vuotta ennen siirtymistään asiantuntijatehtäviin Kuntaliittoon.

Nykyään Jarkko on FCG:n luottokouluttaja ja hän kerää aina rutkasti positiivista palautetta. Erityisesti Jarkon asiantuntevuus ja kyky esittää vaikeatkin asiat ymmärrettävästi selkokielellä vetoavat osallistujiin. Jarkko innostaa ja osallistaa yleisöään poikkeuksellisella tavalla. Hän uskaltaa haastaa osallistujan kyseenalaistamaan aiheita uusista näkökulmista. Jarkon koulutuksissa viihdytään, sillä hänen energinen ja huumorintajuinen esitystapansa pitävät osallistujan mielenkiinnon yllä loppuun asti. Jarkolle vuorovaikutus kentän kanssa on tärkeää, minkä vuoksi hän suhtautuu myös kouluttamiseen intohimolla.

Sjöström, Mari
Erityisasiantuntija
Mari Sjöström toimii esi- ja perusopetuksen järjestämisen asiantuntijana. Hänen vastuulleen kuuluu myös oppilaiden koulukuljetuksiin sekä koulupäivän yhteydessä oleviin aamu- ja iltapäivätoiminnan tai harrastamistoiminnan kysymykset. Sjöströmillä on monipuolista kokemusta julkisen hallinnon tehtävistä ja kunnan sivistyspalveluista. Mari on pidetty kouluttaja, joka saa usein kiitosta monipuolisista sisällöistä ja innostavasta tavasta kouluttaa. Häntä kehutaan toistuvasti sujuvasanaiseksi ja asiansa osaavaksi. //// Mari Sjöström fungerar som expert inom grundutbildningsfrågor. Till hennes ansvarsområden hör även elevernas skolskjutsar och ärenden som hör till morgon- ,kvälls- och hobbyverksamhet som ordnas i samband med skoldagen. Sjöström har en mångsidig och bred kompetens om den offentliga förvaltningens uppgifter inom kommunernas bildningssektor. Mari är en omtyckt utbildare, som ofta får tack för det heltäckande innehållet och inspirerande utbildningssättet som tillämpas i hennes utbildningar. Hennes vältalighet och sakkunskap har fått mycket tack.

Hinta on 270 € + voimassaoleva alv / hlö

Hinta sisältää opetuksen ja sähköisen materiaalin. Hintaan lisätään laskutuslisä 5€.

Voit perua osallistumisesi maksutta 16.10.2024 saakka. Veloitamme tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista 50 % osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan, laskutamme koko osallistumismaksun. Mikäli olet estynyt osallistumaan, voit ilmoittaa toisen osallistujan organisaatiostasi tilallesi.

Esi- ja perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuen kanssa työskenteleville.

Paulus, Ilkka
Ilkka.Paulus@fcg.fi