Kuinka ikääntyneiden palvelut voidaan järjestää ja miksi palvelutarpeen arviointi on tärkeää?

Koulutuksessa perehdyt palvelutarpeen arviointiin ja palveluiden järjestämiseen ikääntyneiden palveluissa.
Päivän aikana perehdyt sosiaalihuoltolakiin ja palvelutarpeen arviointiin sekä suunnitelmalliseen sosiaalityöhön ikääntyneiden palveluiden näkökulmasta. Koulutuksessa opit myös sosiaalihuoltolain ja erityislakien suhteesta palveluntarpeen arviointiin, asiakassuunnitteluun ja palveluiden järjestämiseen. Koulutuksessa huomioidaan palveluprosessiin ja palveluvalikoimaan vaikuttavat uudet säännökset sosiaalihuoltolaissa ja vanhuspalvelulaissa.

Perehdyt myös monialaista työtä koskevaan sääntelyyn ja sen soveltamiseen ikääntyneiden palveluissa. Koulutuksessa painottuu iäkkäiden henkilöiden palvelutarpeen arviointia ja asiakasprosessi käydään läpi aina yhteydenotosta sosiaalihuollon asiakkuuden alkamiseen, suunnitteluun ja päätöksentekoon.

Koulutus vastaa kysymyksiin:

• Mitä palvelutarpeen arviointi tarkoittaa? Mitä osa-alueita se sisältää?
  • Miksi lääkärinlausuntoa tarvitaan?
  • Miten palvelutarpeen arvioinnissa huomioidaan asiakkaan omaiset ja läheiset ja mikä heidän asemansa ja roolinsa on tässä kokonaisuudessa?
  • Kenen kanssa palvelutarvetta selvitetään? Jos ikääntynyt henkilö ei voi selvitykseen osallistua, keneltä kysytään?
  • Iäkkäät henkilöt saavat usein sekä terveydenhuollon että sosiaalihuollon palveluita, mutta sosiaalipalvelujen osalta ei ole säännöksiä hoitotahdosta. Miten ikääntyneen tahdon voi ilmaista sosiaalipalvelujen osalta – vai voiko?
  • Miten huomioidaan eri lakien mukaiset palvelut ja miten niitä sovelletaan yhdessä? Milloin ja mitä palveluita järjestetään sosiaalihuoltolain ja milloin esimerkiksi uuden vammaispalvelulain tai omaishoitolain perusteella?
  • Millaiset päätökset iäkkään henkilön sosiaalipalveluista tulee tehdä ja miten ne pannaan täytäntöön?

Edellisen toteutuskerran saamaa palautetta:

"Paras koulutus pitkään aikaan. Todella hyödyllinen työni kannalta."

"Puhuja oli selkeä, asiansa osaava. TODELLA miellyttävä kuunnella, aika meni hujauksessa. Suosittelen!!!!!"

"Hyvä puhuja, selkeä ja kattava esitys, tarpeellista tietoa."

"Selkeä ja asiantunteva kouluttaja, skarppi vastaamaan chat-kysymyksiin kulloinkin puheena olleen teeman yhteydessä, jolloin vastaus yhdistyi hyvin käsiteltyihin lainkohtiin."

"Esimerkkitapausten nostaminen hieno keino selkeyttää käsiteltyä osa-aluetta/aihetta."

"Sisältö oli todella hyvä ja sain paljon hyödyllistä tietoa. Kouluttaja osasi hyvin ottaa kuulijat mukaan ja sujuvasti vastasi kaikkiin esitettyihin kysymyksiin. Kouluttajasta huokui todella, että tietää mistä puhuu."

8.50 Linjat avataan

Koulutuspäällikkö Tarja Heikkinen, FCG Finnish Consulting Group Oy

Sosiaalihuollon lainsäädäntö

• Sosiaalihuoltolain tarkoitus ja yleiset periaatteet
  • Lakien etusijajärjestys ja erityislakien soveltaminen sosiaalihuollossa
  • Vanhuspalvelulain soveltaminen
  •  Uuden vammaispalvelulain soveltaminen

Asiakkaan oikeudet ja itsemääräämisoikeus

• Asiakkaan etu ja asiakkaan oikeudet
  • Itsemääräämisoikeus ja sen merkitys palveluita järjestettäessä ja toteutettaessa
  • Hoitotahto ja sen merkitys sosiaalihuollossa
  • Edunvalvojan, omaisen ja läheisen rooli

11.30 Tauko

12.30 Palvelutarpeen arviointi ja palvelusuunnittelu

• Yhteydenotto sosiaalihuoltoon ja asian vireilletulo
  • Asian käsittely sosiaalihuollossa
  • Kokonaisvaltainen palvelutarpeen arviointi
    • Sosiaalihuoltolaki ja erityislait palvelutarpeen arvioinnissa
    • Yhteistyö sosiaalihuollon eri toimijoiden välillä
    • Terveydenhuollon rooli osana arviointia ja suunnittelua
    • Monialaisen työn sääntely ja toteuttaminen
  • Asiakassuunnitelman sisältö ja laatiminen
  • Päätöksenteko iäkkään henkilön palveluista

Keskustelua ja kysymyksiä

14.50 Yhteenveto ja viimeiset kysymykset

Kouluttajana asiantuntija, OTM Amanda Lindström, Lehti ja kumppanit Oy.

Päivän aikana pidämme lyhyitä taukoja säännöllisesti.

Lindström, Amanda
Lehti ja kumppanit Oy
Asiantuntija, OTM

Amanda Lindström, asiantuntija, OTM. Amanda on laajasti sote-juridiikkaan ja hyvään hallintoon perehtynyt juristi sekä kokenut ja kehuttu kouluttaja. Amandan osaamisalueita ovat erityisesti sosiaalihuollon ja lastensuojelun juridiikka, julkinen hallinto ja päätöksenteko, salassapito ja tiedonvaihto sekä edunvalvonta-asiat sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Hinta on 350 € + alv 24 % / hlö

Osallistumismaksu sisältää opetuksen ja sähköisen materiaalin. Hintaan lisätään laskutuslisä  (5 € + alv).

Peruutusehdot
Voit perua osallistumisesi maksutta 2.9.2024 saakka. Veloitamme tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista 50 % osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan, laskutamme koko osallistumismaksun. Mikäli olet estynyt osallistumaan, voit ilmoittaa toisen osallistujan organisaatiostasi tilallesi.

Koulutus on tarkoitettu kaikille ikäihmisten kanssa toimiville sosiaalihuollon työntekijöille, palvelutarpeen arviointiin ja päätöksentekoon osallistuville henkilöille sekä ikääntyneiden palveluja järjestäville toimijoille ja muille näiden asioiden parissa työskenteleville henkilöille.

Heikkinen, Tarja
Tarja.Heikkinen@fcg.fi