Uusi vammaispalvelulaki tulee voimaan 1.1.2025. Uutta lakia sovelletaan ja uusia palveluita myönnetään tammikuun alusta tehtyihin hakemuksiin. Lisäksi uutta lakia sovelletaan silloin, jos asiakas pyytää palveluita uuden lain perusteella tai hänen palvelutarpeensa edellyttää uuden lain soveltamista. Vanhan lain mukaiset päätökset ovat kaikkien osalta muutettavan uuden lain mukaisiksi kolmen vuoden siirtymäaikana.

Asiakkaiden yhdenvertaisuuden ja tasapuolisen kohtelun toteutuminen edellyttää palveluiden myöntämistä samalla lailla samanlaisissa tilanteissa. Soveltamisohjeen tarkoituksena on määrittää palvelujen myöntämistä, toteuttamista ja käyttämistä koskevat yhtenäiset käytännöt hyvinvointialueella.

Koulutuksessa käydään läpi soveltamisohjeen laadintaan liittyviä erityiskysymyksiä Ohjeilla ei koskaan voida poiketa lain säännöksistä. Koulutuksessa käydään läpi niitä asioita mitä ja miten ohjeella voidaan tarkentaa lain sisältöä. Soveltamisohjeiden laadinnassa pitää huomioida vammaisten henkilöiden osallistaminen, tämän toteuttamista käydään myös läpi.

Koulutuksessa on hyvä tilaisuus kysyä asiantuntijoilta aiheeseen liittyviä kysymyksiä.

Tervetuloa mukaan!

Tästä koulutuksesta saat käyttöösi tallenteen 7 vrk:n ajaksi koulutuksen jälkeen.

Ilmoittauduthan 22.11. mennessä

Lisää alan kiinnostavimpia koulutuksia täältä

9.00 Koulutuksen avaus
Koulutuspäällikkö Kristiina Kumpulainen, FCG Finnish Consulting Group Oy

Soveltamisohjeen merkitys

• Soveltamisohjeen suhde lainsäädäntöön
  • Soveltamisohjeen merkitys asiakkaalle tehtäviin päätöksiin

Soveltamisohjeen sisältö

• Mitä asioita soveltamisohjeessa tulisi olla ja mitä siinä ei voi olla
  • Miten tarkkaan soveltamisohjeessa voidaan rajata palveluiden myöntämistä
  • Esimerkkejä soveltamisohjeen sisällöstä

Soveltamisohjeen laadintaprosessi

• Esimerkkejä soveltamisohjeen laadinnan prosesseista
  • Vammaisten henkilöiden osallistaminen

Kouluttajana juristi, OTM, osakas Liisa Murto, Lehti&kumppanit Oy

12.00 Koulutuksen päätös

Muutokset ohjelmaan mahdollisia.

Murto, Liisa
Lehti ja kumppanit Oy
Juristi, OTM, osakas

Liisa Murto on kokenut sosiaali- ja terveyspalveluiden lainsäädäntöön ja sote-palveluiden järjestämiseen perehtynyt juristi. Hän on aikaisemmin työskennellyt järjestökentällä ja osallistunut erilaisiin lainvalmisteluhankkeisiin. Nykyisessä työssään Liisa on hoitanut erilaisia hyvään hallintoon ja sote-palveluiden järjestämiseen liittyvä toimeksiantoja. Liisan osaamista ovat erityisesti vammaislainsäädäntöön, itsemääräämisoikeuteen ja tietojen luovutuksiin liittyvät kysymykset. Liisa on kokenut ja pidetty kouluttaja.

Hinta on 230 € + voimassaoleva alv / hlö

21–30 hlöä, hinta yhteensä 1900 € + alv
61-70 hlöä, hinta yhteensä 2900 € + alv

Hinta sisältää opetuksen ja sähköisen materiaalin. Hintaan lisätään laskutuslisä (5 € + alv).

Voit perua osallistumisesi maksutta 17.11.2024 saakka. Veloitamme tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista 50 % osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan, laskutamme koko osallistumismaksun. Mikäli olet estynyt osallistumaan, voit ilmoittaa toisen osallistujan organisaatiostasi tilallesi.

Koulutus on tarkoitettu vammaispalvelujen esihenkilölle, jotka valmistelevat soveltamisohjeita hyvinvointialueilla.

Kumpulainen, Kristiina
Kristiina.Kumpulainen@fcg.fi