Kunnallishallinnon perusteet antaa hyvän perehdytyksen:

• Kuntaan toimintaympäristönä
  • Hyvään hallintoon
  • Päätöksenteon vaiheisiin
  • Viranhaltijan asemaan ja vastuuseen

Kurssipaketti on hyödyllinen erityisesti silloin kun kunnallinen toimintaympäristö ei ole vielä täysin tuttu tai jos kaipaa muistin virkistämistä. Perustietojen ja -taitojen lisäksi kurssi ohjaa keskeisimpien tietolähteiden luo.

Kunnallishallinnon perusteet -kurssipaketti on osa suurempaa jatkuvan oppimisen digikoulutuspalvelua Hallinnon tuki.

• Kesto - Kurssipaketin suorittamiseen tulee varata noin 6 tuntia opiskeluaikaa
  • Työn oheen - Kurssipaketin voi suorittaa työn oheen sopivissa jaksoissa
  • Todistus- Kurssipaketin suoritus palkitaan sertifikaatilla

Sisältö

Kurssipaketti koostuu neljästä polunomaisesti verkossa suoritettavasta mikrokurssista:

1. Kunta toimintaympäristönä
  2. Muutoksenhaku
  3. Päätöksenteon vaiheet
  4. Esteellisyyden perusasiat
Tarkemmat tiedot sisällöstä alta kohdasta "Ohjelma".

Miten pääsen aloittamaan kurssipaketin suorittamisen?

• Ilmoittauduttuasi verkkokurssille, saat tunnukset FCG Digikanavalle kahden vuorokauden kuluessa.
  • 2kk suoritusaika - Hinta kattaa suoritusoikeuden ilmoittautuneille kahdeksi kuukaudeksi (2kk)
  • Ajasta ja paikasta riippumaton - Kurssipaketin sisältöjä voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta rajattomasti. FCG Digikanava toimii sujuvasti myös mobiililaitteilla.

Verkossa suoritettava Kunnallishallinnon perusteet -kurssipaketti koostuu neljästä polunomaisesti suoritettavasta mikrokurssista, joista jokainen koostuu useammasta mikrosisällöstä. Mikrokurssien sisällöt koostuvat teksteistä, videoista, kuvista, taulukoista sekä testeistä.

Kunta toimintaympäristönä -mikrokurssi (2h)

• Kunnan itsehallinto ja kunnan tehtävät
  • Kuntaa ohjaava lainsäädäntö ja hallintosääntö
  • Kunnan itsehallinto, tehtävät ja järjestämisvastuu
  • Hyvän hallinnon perusteet ja hallinnon oikeusperiaatteet
  • Kunnan päätösvallan siirtäminen
  • Otto-oikeus
  • Hyvä hallinto - hyvä harkinta
  • Viranhaltijan vastuu ja asema

Päätöksenteon vaiheet -mikrokurssi (1,5h)

• Asian vireilletulo ja valmistelu
  • Päätöksenteon vaiheet: valmistelu
  • Päätöksenteon vaiheet: esittely
  • Esittelijän virkavastuu
  • Päätöksenteko
  • Päätöksen tiedoksianto ja täytäntöönpano

Muutoksenhaku -mikrokurssi (2h)

• Muutoksenhaku
  • Oikaisuvaatimus ja kunnallisvalitus
  • Muutoksenhaun vaikutus päätöksen täytäntöönpanoon
  • Kysymyksiä muutoksenhausta

Esteellisyyden perusasiat -mikrokurssi (1,5h)

• Esteellisyys kunnallisessa päätöksenteossa
  • Esteellisyyden vaikutukset
  • Esteellisyyden toteaminen
  • Valtuutetun esteellisyys
  • Milloin viranhaltija/työntekijä tai muu luottamushenkilö on esteellinen?
  • Oikeuskäytäntöä ja esimerkkejä esteellisyydestä
  • Kysymyksiä esteellisyydestä

Ketelimäki, Kai
juristi
Oksanen, Annaliisa
Lakimies, varatuomari
Sulin, Ida
Johtava juristi

Ida Sulin työskentelee johtavana juristina Suomen Kuntaliitossa, jossa hän vetää hallintojuristien tiimiä. Idalla on vahvaa osaamista julkishallinnosta, muun muassa kuntien päätöksenteon, julkisuuden, tietosuojan ja digitalisaation näkökulmasta.

Ida Sulin arbetar som ledande jurist på Finlands Kommunförbund rf. Ida leder Kommunförbundets grupp av förvaltningsjurister och har en gedigen erfarenhet av offentlig förvaltning, med tonvikt på förvaltningsprocess, offentlighet, dataskydd och digitalisering.

Hinta on 275 € + alv 24 % / hlö

4–10 käyttäjää, hinta yhteensä 1 190 € + alv
11–20 käyttäjää, hinta yhteensä 1 790 € + alv
21–30 käyttäjää, hinta yhteensä 2 490 € + alv
31–40 käyttäjää, hinta yhteensä 3 290 € + alv
41–50 käyttäjää, hinta yhteensä 4 290 € + alv
51–70 käyttäjää, hinta yhteensä 5 290 € + alv
71-100 käyttäjää, hinta yhteensä 6 490 € + alv
101-150 käyttäjää, hinta yhteensä 7 990 € + alv

Mikäli osallistujia on 151 tai enemmän, pyydäthän erillistä tarjousta asiakkuuspäällikkö Leena-Kaisa Pantsulta (leena-kaisa.pantsu@fcg.fi tai puh. +358 50 466 2905).

Ilmoittautuminen on sitova ja laskutamme kurssin tunnusten lähettämisen jälkeen. Hintaan lisätään laskutuslisä (5 € + alv).

FCG Digikanavaa tarjotaan myös "avaimet käteen" -ratkaisuna, jossa asiakas saa koko Digikanavan sisällön organisaationsa käyttöön edistämään strategista jatkuvaa oppimista. Ota yhteyttä, niin kerromme mielellämme hinnoittelusta ja käytännön järjestelyistä suuremmille ryhmille ja suuremmille palvelun laajuustasoille.

FCG Digikanava

Verkkokurssi - opiskele etänä!

Kurssipaketti antaa hyvän pohjan viranhaltijana ja hallinnon asiantuntijana toimimiseen.
Kokonaisuus sopii hyvin perehdytykseksi uusille viranhaltijoille ja työntekijöille, mutta myös kokeneemmille tietojen päivittämiseen. Kurssipaketti ja sen mikrokurssit voidaan suorittaa joustavasti työn ohessa, sillä oppiminen tapahtuu omatoimisesti verkossa itsenäiseen tahtiin.

Tiusanen, Liina
Liina.Tiusanen@fcg.fi