

Digital tillgänglighet är en avgörande del av ett inkluderande och professionellt kommunikationsarbete. I denna utbildning lär du dig vilka krav som gäller enligt WCAG och hur du kan skapa innehåll i sociala medier och på webben som fungerar för alla – oavsett funktionsförmåga.
Under utbildningen går vi igenom en praktisk checklista för tillgänglighetsanpassning av bilder, text, länkar och hashtags samt hur du kan testa och förbättra din egen webbplats. Du får också en tydlig överblick över lagkrav, god praxis och de vanligaste misstagen att undvika.
Kursen ger dig insikt i varför tillgänglighet inte bara handlar om regelefterlevnad utan också om etik, användarupplevelse och trovärdighet. Genom att skapa tillgängligt innehåll stärker du både organisationens kommunikation och dess varumärke samt bidrar samtidigt till ett mer inkluderande digitalt samhälle.
Anmäl dig före 2.3
Ohjelma
9.50 Sändningen öppnas!
10.00 Utbildningen börjar
Utbildningsplanerare Ellen Eskelin, FCG Finnish Consulting Group Oy
Under utbildningen behandlas följande teman:
• Vad säger lagkravet (WCAG) och vilka det är som berörs
• Personer med funktionsnedsättning – vilka är de?
• De 4 delarna: Uppfatta, förstå, hantera & robust
• Checklista för tillgänglighet på sociala medier - vad gäller för bilder, texter, hashtags, länkar mm?
• Inspirerande exempel och fallgropar
• UX/UI, Kod & Redaktionellt - vad krävs av vem?
• Etisk design och dark patterns – vad är det?
• Värdet med tillgänglighet - vad ger det oss?
Efter den två timmar långa föreläsningen finns möjlighet att ställa frågor.
12.00 Utbildningen slutar
Som utbildare fungerar Sociala medier-koordinator Sara Gomez från fullservicebyrån Oh My och Senior Art Director och UX-expert My Dahlstrand från fullservicebyrån Oh My.
Under utbildningen hålls 1–2 korta pauser.
Vi behåller rätten för justeringar eller kompletteringar till programmet.
Asiantuntijat

My Dahlstrand är Senior Art Director och UX-expert på fullservicebyrån Oh My och är utbildad inom grafisk design och kommunikation. Hon håller regelbundet föreläsningar i sin roll på Oh My och är bland annat lärare på Sveriges Tekniska Institut.
Sara Gomez är utbildad inom medie- och kommunikationsvetenskap och arbetar med sociala medier och digital strategi. Hon ansvarar för att utveckla och implementera sociala mediestrategier för kunder, inklusive innehållsskapande, distribution och annonsering. Med erfarenhet av plattformar som Facebook, Instagram, Tiktok och LinkedIn, hanterar hon allt från innehållsplaner till kampanjoptimering.
Hinnat
Deltagaravgift: 180 € + gällande moms per person
4-10 deltagare från samma organisation: 720 euro (+ moms).
11-20 deltagare från samma organisation: 1200 euro (+ moms).
21-30 deltagare från samma organisation: 1650 euro (+ moms).
31-40 deltagare från samma organisation: 1900 euro (+ moms).
41-50 deltagare från samma organisation: 2200 euro (+ moms).
51-60 deltagare från samma organisation: 2400 euro (+ moms).
Priset innefattar undervisningen och det elektroniska materialet. Till priset tillkommer faktureringstillägg (5 €+moms).
Deltagaravgiften inkluderar även ett års avgiftsfri prenumeration (fyra nummer) av tidningen Kommuntorget Magasin, Finlands enda svenskspråkiga tidskrift, specialiserad på kommunala frågor. Var god och lämna dina adressuppgifter för att få Kommuntorget tidningen via denna länk: https://ecv.microsoft.com/vSS96vmP0L&lang=sv
Om du vill avboka ditt deltagande utan extra kostnader ber vi dig senast 23.2.2025 skicka e-post till koulutusinfo@fcg.fi. Efter detta datum debiterar vi 50 % vid avbokning. Ifall du uteblir utan att avboka, debiteras deltagaravgiften i sin helhet. Ifall du inte själv kan delta, kan även en annan person från din organisation delta.
Sijainti
FCG Teams + tallenne
Kenelle
Denna föreläsning riktar sig till dig som vill att din närvaro i sociala medier ska vara tillgänglig för alla och skapa en mer inkluderande hemsida