Saavutettava viestintä on asiakaslähtöistä ja se mahdollistaa tiedon saamisen sekä kunnan palveluiden käyttämisen kaikille yhdenvertaisesti.

Kuntien ja muun julkishallinnon verkkoviestinnän saavutettavuutta ohjaa erityisesti EU:n saavutettavuusdirektiiviin perustuva lainsäädäntö, millä taataan digitalisoituvassa yhteiskunnassa verkkopalveluiden saavutettavuus tasapuolisesti kaikille.

• Mitä lainsäädäntö määrittää julkishallinnon saavutettavasta viestinnästä?
  • Mitä tarkoitetaan verkkoviestinnän saavutettavuudella ja ketkä siitä hyötyvät?
  • Entä miten varmistaa saavutettavuuden toteutuminen käytännössä?

Viime toteutuksen palautteita:

"Erittäin hyvä, selkeäsanainen ja asiantunteva kouluttaja. Sain tukea omaan työhöni viestijänä ja viestinnän "valmentajana" omassa työyhteisössäni"

"Esityksissä käytettiin hyvin esimerkkejä ja asia oli helpompi ymmärtää juuri sen takia"

Tässä kattavassa webinaarissa pääset oppimaan keskeiset reunaehdot saavutettavan viestinnän toteuttamiseksi, erityisesti digitaalisen verkkoviestinnän näkökulmasta. Tervetuloa mukaan oppimaan ja edistämään oman organisaatiosi viestinnän saavutettavuutta!

8.50 Linjat avataan

Koulutuspäällikkö Marianne Pajunpää, Finnish Consulting Group Oy

Saavutettavuuslainsäädännöstä lyhyesti

• Kuntien verkkopalveluiden saavutettavuus

Alustus, miksi kirjoitamme vaikeita tekstejä?
Valmistaudu kirjoittamaan

• Mitä täytyy ottaa huomioon ennen kuin ryhtyy kirjoittamaan?

Sisällön saavutettavuus verkossa

• Tekstin rakenne: asioiden esitysjärjestys, lukijan huomioiminen, kappalepituudet, listaukset
  • Sanasto: vaikeat ja helpot sanat sekä niiden käyttö, ammattisanasto, termit ja käsitteet, lyhenteet, linkkitekstit
  • Kielen rakenteet: helpot lauseet ja virkkeet, kiilalauseet, lauseenvastikkeet, lauseotsikot

Saavutettava Word-dokumentti ja pdf

• Otsikkotyylit
  • Dokumentin luettavuus, tekstin korostaminen, värit, aistihavaintoon perustuvat ohjeet
  • Dokumentin ominaisuudet (dokumentille otsikko ja tiedostonimi)
  • Dokumentin saavutettavuuden tarkistaminen
  • Muuta Word-dokumentti saavutettavaksi pdf:ksi

Selkokieliset verkkosivut

• Valikkorakenne
  • Ikonit ja symbolit
  • Muut toiminnot
  • Rivitys
  • Tehokeinot
  • Linkit
  • Selkotunnus

Koulutuksen aikana pidetään 1-2 taukoa

Muutokset ohjelmaan mahdollisia

Hinta on 240 € + alv 24 %  /hlö

21–30 hlöä, hinta yhteensä 2000 € + alv

Hinta sisältää opetuksen ja sähköisen materiaalin. Hintaan lisätään laskutuslisä (5 € + alv).

Voit perua osallistumisesi maksutta 4.3.2025 saakka. Veloitamme tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista 50 % osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan, laskutamme koko osallistumismaksun. Mikäli olet estynyt osallistumaan, voit ilmoittaa toisen osallistujan organisaatiostasi tilallesi.

Julkishallinnon, kuten kuntien, hyvinvointialueiden, koulujen ja virastojen viestintää suunnittelevat ja toteuttavat henkilöt, jotka haluavat edistää saavutettavuuden toteutumista organisaation viestinnässä.

Pajunpää, Marianne
Marianne.Pajunpaa@fcg.fi