Sisältölohkot

Viestinnän, markkinoinnin ja asiakastyön koulutukset

 

FCG on Suomen tunnetuin julkisen sektorin täydennyskouluttaja. Järjestämme osaamisen kehittämisen tueksi webinaareja, verkkokursseja, lähikoulutuksia, ajankohtaispäiviä ja tapahtumia. 

Olemme koonneet yhteen viestinnän, asiakstyön ja markkinoinnin koulutustilaisuudet. Koulutustilaisuudet tukevat johtamisen ja osaamisen kehittämistä. Täydennyskoulutuksien avulla julkisen ja kolmannen sektorin toimijat kehittävät johtamiskulttuuria ja -tasoa stretagisesti. Koulutustilaisuuksista löydät peruskoulutukset, syventävät koulutukset, ajankohtaispäivät ja tapahtumat. 

Koulutuksista tukea jokaisen työhön

Viestinnän ja markkinoinnin koulutuksemme tukevat erityisesti kuntien ja muiden julkishallinnon tahojen viestintää. Pääteemoina koulutuksissa on muun muassa:

  • Lainsäädännön reunaehdot viestinnässä,
  • Avoimuuden asettamat vaatimukset,
  • Viestintästrategian suunnittelu,
  • Tietosuoja viestinnän kannalta,
  • Sosiaalisen median hyödyntäminen
  • Viestinnän suunnittelu ja toteutus käytännössä

Palvelumuotoilun koulutukset muodostavat FCG:n asiakastyön koulutuksien rungon. Palvelumuotoilun avulla kehität toimintaa asiakaslähtöisesti ja lisäät asiakkaiden tyytyväisyyttä. Perustana on asiakkaiden tarpeiden ja haasteiden ymmärtäminen. Sen jälkeen palvelusta kehitetään helppokäyttöinen ja asiakkaan tarpeisiin paremmin vastaava.

Jos kohtaat työssäsi ihmisiä, tarvitset asiakaspalvelutaitoja. Asiakaspalvelu-verkkokurssilla voit syventää osaamistasi ajasta ja paikasta riippumatta. Esimerkiksi monet opettajat ovat kokeneet kurssin hyödylliseksi oman työnsä kannalta.

 

Image
Viestintä, markkinointi ja asiakastyö
Etäkoulutus
Tekoälystä assistentin tehotyöpari
21.11.2024
-
21.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä tehokkaasti osana arjen työtä assistentin roolissa? Tässä vuorovaikutteisessa työapajassa tutustutaan tekoälyn perusteisiin ja sen mahdollisuuksiin työn tukena erilaisten harjoitusten kautta.
Lue lisää ja ilmoittaudu
Image
Viestintä, markkinointi ja asiakastyö Tiedonhallinta, digi, tietosuoja ja -turva Johtaminen ja strategiat
Etäkoulutus
Digitaalinen palvelumuotoilu julkisella sektorilla
13.2.2025
-
13.2.2025
Tässä tehokkaassa koulutuksessa käymme läpi palvelumuotoiluprosessin vaiheet digitaalisten palveluiden kehittämisen näkökulmasta. Tervetuloa mukaan poimimaan parhaimmat opit muotoillaksesi organisaatiosi ulkoisista tai sisäisistä digipalveluista entistä toimivampia ja asiakaslähtöisempiä!
Lue lisää ja ilmoittaudu
Image
Viestintä, markkinointi ja asiakastyö Esihenkilökoulutukset HR- ja palvelussuhdeasiat
Etäkoulutus
Henkilöstön rekrytointi
13.3.2025
-
13.3.2025
Henkilöstön rekrytointi -koulutus on suunnattu sinulle, joka rekrytoit henkilöstöä kunnallisiin virka- tai työsuhteisiin. Koulutuksen aikana käsittelemme koko rekrytoinnin kaaren. Koulutuksen sisältö auttaa ymmärtämään, mitä työnantajan tulee huomioida toimiakseen lainsäädännön mukaisesti sekä kuinka prosessi tulisi hoitaa parhaan mahdollisen työntekijän rekrytoimiseksi.
Lue lisää ja ilmoittaudu
Image
Esihenkilökoulutukset Työelämätaidot Viestintä, markkinointi ja asiakastyö
Etäkoulutus
Tekoäly tehostamassa kokouksia
10.4.2025
-
10.4.2025
Kehitä kokouskäytänteitä ja paranna päätöksentekoa tekoälyä hyödyntäen ja tule mukaan käytännön läheiseen tekoälykoulutukseen!
Lue lisää ja ilmoittaudu
Image
Viestintä, markkinointi ja asiakastyö Hallinto- ja lakiasiat Tiedonhallinta, digi, tietosuoja ja -turva
Etäkoulutus
Analytiikka ja evästeet tietosuojan näkökulmasta
19.11.2025
-
19.11.2025
Saat koulutuksessa hyvän käsityksen siitä, mitä verkkosivuilla ja sovelluksissa käytettävien evästeiden ja verkkosivustojen analytiikan käytössä tulee huomioida yksityisyyden suojan näkökulmasta. Lisäksi koulutuksessa kuulet ajankohtaisen katsauksen verkkopalveluissa nykyisin käytössä oleviin datankeräyksen tekniikoihin ja sen haasteisiin tietosuojan näkökulmasta.
Lue lisää ja ilmoittaudu
Image
Työelämätaidot Viestintä, markkinointi ja asiakastyö
Etäkoulutus
Mikrokurssi: Vaikuttavaa viestintää työyhteisössä
Verkossa suoritettavalla Vaikuttavaa viestintää työyhteisössä -mikrokurssilla käsitellään yleisesti viestinnän perusteita ja sen suunnittelua, erilaisia maineenhallintaan ja kriisiviestintään liittyviä kysymyksiä, sekä vaikuttavaa työyhteisöviestintää. Pääset oppimaan, millaisiin riskeihin organisaatioihin olisi hyvä nykypäivänä varautua, kuinka hyödyntää ketteriä viestintämalleja ja kuinka käydä vastuullista dialogia.
Lue lisää ja ilmoittaudu
Image
Työelämätaidot Viestintä, markkinointi ja asiakastyö
Etäkoulutus
Mikrokurssi: Vuorovaikutus työelämässä
Vuorovaikutus on oleellinen osa toimivaa työtiimiä ja työyhteisöä. Keskustelutaitojen lisäksi on tärkeää, että jokainen kykenee myös kuuntelemaan, sekä antamaan ja vastaanottamaan palautetta. Nykypäivänä myös etätyöhön liittyvä vuorovaikutus tuo omat haasteensa tiimityöskentelyyn ja keskusteluihin, ja on oleellista kiinnittää huomiota omaan toimintaansa. Verkossa suoritettavalla Vuorovaikutus työelämässä -mikrokurssilla käydään läpi esimerkiksi vuorovaikutusta työyhteisössä, erilaisia vuorovaikutustaitoja ja -rooleja, sekä vuorovaikutuksen haasteita.
Lue lisää ja ilmoittaudu
Image
Työelämätaidot Hallinto- ja lakiasiat Viestintä, markkinointi ja asiakastyö
Etäkoulutus
Mikrokurssi: Tiedottamisen tärkeys ja sosiaalisen median hyödyntäminen
Haluatko oppia lisää sosiaalisen median hyödyntämisestä organisaatioiden viestinnässä? Tai kenties halajat lisää tietoa siitä, kuinka tiedote tulisi laatia ja tiedotustilaisuus järjestää? Verkossa suoritettavalla Tiedottamisen tärkeys ja sosiaalisen median hyödyntäminen -mikrokurssilla käydään läpi tiedottamista ja hyvää tiedotetta, mediasuhteita sekä erilaisia sosiaalisen median kanavia ja somekohuja. Lisäksi pääset oppimaan, kuinka hyödyntää blogeja, vlogeja tai podcasteja.
Lue lisää ja ilmoittaudu
Image
Työelämätaidot Viestintä, markkinointi ja asiakastyö
Etäkoulutus
Kurssipaketti: Asiakaspalvelu
Verkossa suoritettava Asiakaspalvelu-kurssipaketti antaa sinulle kattavat tiedot ja taidot luodaksesi hyvän asiakaspalvelukokemuksen sekä sisäisille että ulkoisille asiakkaille. Hyvä asiakaskokemus on avainasemassa menestykseen!
Lue lisää ja ilmoittaudu
Image
Työelämätaidot Viestintä, markkinointi ja asiakastyö HR- ja palvelussuhdeasiat
Etäkoulutus
Kurssipaketti: Viestintä & vuorovaikutus
Verkossa suoritettava Viestintä & vuorovaikutus -kurssipaketti tarjoaa kattavan näkymän organisaatioiden sisäiseen ja ulkoiseen viestintään, työelämän vuorovaikutukseen ja sosiaaliseen mediaan. Halusitpa sitten kehittää osaamistasi somekohujen tai kriisien hallinnassa, empaattisessa vuorovaikutuksessa, tiedottamisessa tai blogin hyödyntämisessä, on tämä kurssipaketti siihen loistava väylä.
Lue lisää ja ilmoittaudu
Image
Työelämätaidot Tiedonhallinta, digi, tietosuoja ja -turva HR- ja palvelussuhdeasiat Viestintä, markkinointi ja asiakastyö
Etäkoulutus
Digikanava: Työntekijän Digiakatemia
Työelämätaidot auttavat työllistymään, menestymään työssä, kehittymään ammatillisesti, pärjäämään alati muuttuvassa ympäristössä sekä löytämään mielekkyyttä ja innostusta työtä kohtaan. Taidot seuraavat yksilöä työpaikasta toiseen ja kertyvät uran varrella.
Lue lisää ja ilmoittaudu

 

Image
Viestintä, markkinointi ja asiakastyö
Etäkoulutus
Maineenhallinta ja kriisiviestintä
4.12.2024
-
4.12.2024
Webinaarissa otat haltuun kriisiviestinnän ja maineenhallinnan keskeisimmät opit haastavia viestintätilanteita varten. Tule mukaan kuulemaan ja keskustelemaan siitä, kuinka kriisitilanteissa tiedotetaan, toimitaan median kanssa ja miten menetellä somekohun yllättäessä!
Lue lisää ja ilmoittaudu
Image
Viestintä, markkinointi ja asiakastyö Svenskspråkiga utbildningar
Etäkoulutus
Hållbart ledarskap inom den offentliga sektorn
6.2.2025
-
6.2.2025
Hållbart ledarskap i offentlig sektor: vägen till tryggt och tillåtande arbetsklimat. Hållbarhet är ledordet i allt under de kommande åren: Hållbart klimat, hållbara konsumtionsvanor och också hållbara relationer. Den offentliga sektorn genomgår reform på reform och det kräver ett internt ledarskap som kan förebygga och hantera kriser.
Lue lisää ja ilmoittaudu
Image
Viestintä, markkinointi ja asiakastyö
Etäkoulutus
Saavutettava kuntaviestintä
19.3.2025
-
19.3.2025
Tässä kattavassa webinaarissa otat haltuusi saavutettavan viestinnän keskeiset reunaehdot edistääksesi yhdenvertaisen tiedonsaannin toteutumista kunnan palveluiden käyttäjien kesken. Tervetuloa mukaan!
Lue lisää ja ilmoittaudu
Image
Viestintä, markkinointi ja asiakastyö Svenskspråkiga utbildningar
Etäkoulutus
Trygg och stabil kommunikation – förändringsskeden
25.3.2025
-
25.3.2025
Förändring är inget nytt, men så här snabba förändringar har gjort oss lite förvirrade. Ett ledarskap som vilar tryggt i god kommunikation och självinsikt, klarar också av att skapa ett tryggt klimat där medarbetare kan och vågar prestera.
Lue lisää ja ilmoittaudu
Image
Hallinto- ja lakiasiat Tiedonhallinta, digi, tietosuoja ja -turva Viestintä, markkinointi ja asiakastyö
Etäkoulutus
Tietosuoja ja sosiaalinen media
15.5.2025
-
15.5.2025
Tietosuoja ja sosiaalinen media -koulutuksessa perehdymme siihen, mitä on huomioitava henkilötietojen lainmukaisen käsittelyn osalta, kun jaetaan tietoa ja kommunikoidaan sosiaalisessa mediassa.
Lue lisää ja ilmoittaudu
Image
Viestintä, markkinointi ja asiakastyö Svenskspråkiga utbildningar
Etäkoulutus
Strategitänk i den interna kommunikationen
24.9.2025
-
24.9.2025
Reformer, kriser och snabba svängningar har gjort sitt. En viss trötthet i dess kölvatten kräver i sig att man jobbar strategiskt med intern kommunikation inom den offentliga sektorn. Mycket handlar om att kunna förstå varandra och lyssna. Om man lyssnar in omvärlden är det lättare att komma vidare. Arbetsmiljöer behöver framsyn och en ny syn på intern kommunikation och samspel. Att ha markkänning i en värld som söker sin plats är oerhört viktigt - också för orken i vardagen. Att se framåt, granska egna strukturer och planer i kombination med att möta upp det som händer - och inte händer - framåt.
Lue lisää ja ilmoittaudu
Image
Viestintä, markkinointi ja asiakastyö Svenskspråkiga utbildningar
Etäkoulutus
Digitala arbetsmiljön - Så här leder vi
25.11.2025
-
25.11.2025
Utvecklingen mot en alltmer digital arbetsmiljö har pågått länge. Nu har den tagit ett stort kliv framåt. Tekniken och uppfattningen om hur den borde fungera finns, men att skapa ett hållbart digitalt arbets-klimat - eller ett motsvarande i hybridformat - är en annan femma.
Lue lisää ja ilmoittaudu

 

Image
Hallinto- ja lakiasiat Viestintä, markkinointi ja asiakastyö Terveydenhuolto
Hybridikoulutus
Osastonsihteerien koulutuspäivät
8.10.2025
-
9.10.2025
Osastonsihteeri toimii tiedon solmukohdassa ja tehtävässä vaaditaan esimerkiksi nopeutta, joustavuutta, organisointitaitoja sekä toisten kohtaamiskykyjä.
Lue lisää ja ilmoittaudu

 

 

 

 


Marianne Pajunpää

   

 

   Koulutuspäällikkö

    Marianne Pajunpää

     marianne.pajunpaa@fcg.fi

     +358 41 731 4688