Koulutus tarjoaa tiiviin, mutta kattavan perehdytyksen toimielimen sihteerin tehtävään. Tavoitteena on antaa osallistujille tarvittavat tiedot ja taidot toimielimen sihteerin tehtävien hoitamiseen sujuvasti ja ajantasaista lainsäädäntöä noudattaen.
Osallistujat oppivat hahmottamaan sihteerin roolin kokouksen eri vaiheissa ja erilaisissa kokoustilanteissa. Lisäksi koulutuksessa käsitellään yhteistyötä valmistelijoiden, esittelijöiden ja puheenjohtajan kanssa. Webinaarissa käsitellään erilaisia kokousasiakirjoja, niiden merkitystä ja elinkaarta. Myös julkisuuslain huomioiminen kokouksen sihteerin tehtävässä on myös tärkeä osa koulutusta.
Varsinaista kokoustyöskentelyä ja julkisuutta käsittelevän osuuden jälkeen perehdytään tarkemmin listatekstien ja pöytäkirjojen laadukkaaseen muotoiluun. Koulutuksessa tuodaan esiin, miten kirjaamistavalla voidaan vaikuttaa esimerkiksi listatekstien ja pöytäkirjojen parempaan luettavuuteen ja ymmärrettävyyteen.
Ammattitaitoinen sihteeri tukee merkittävällä tavalla toimielimen toimintaa ja sujuvaa päätöksentekoa. Jos vastuullasi on hallinnon ja päätöksenteon prosessien kehittäminen laajemmin, voit saada koulutuksesta hyviä näkökulmia myös tähän työhön.
Koulutuksen edellisestä toteutuksesta sanottua:
“Oli mukavaa, että kouluttaja oli tutustunut osallistujien organisaatioiden asiakirjojen kirjaamistapaan ja mielenkiintoista kuulla, miten muut tekevät. Sai uusia ideoita.”
"Kouluttajat olivat erinomaisia ja koulutus oli varsin mielenkiintoinen ja hyödyllinen. Tällaista koulutusta olen kaivannutkin, kiitokset!"
Tervetuloa koulutukseen!
Ilmoittauduthan 30.9. mennessä.
Lisää alan kiinnostavimpia koulutuksia täältä
Ohjelma
12.00 Koulutuksen avaus
Koulutuspäällikkö Salla Lehtinen, FCG Finnish Consulting Group Oy
12.05 Kokoustyöskentely ja julkisuus
Erilaiset kokousasiakirjat, niiden merkitys ja elinkaari
Sihteerin rooli kokouksen eri vaiheissa ja erilaisissa kokoustilanteissa
Yhteistyö valmistelijoiden, esittelijöiden ja puheenjohtajan kanssa
Julkisuuslain huomioiminen kokouksen sihteerin tehtävässä
Haastavat asiakaspalvelutilanteet
14.15 Tauko
14.30 Listatekstien ja pöytäkirjojen laadukas muotoilu
16.00 Koulutus päättyy
Pidämme koulutuksen aikana 1-2 taukoa.
Muutokset ohjelmaan mahdollisia.
Hinnat
Hinta on 270 € + voimassaoleva alv / hlö
Jos organisaatiostanne osallistuu 4 henkilöä tai enemmän, hinnoittelu on seuraavan portaikon mukainen:
4–10 hlöä, hinta yhteensä 1080 € + alv
11–20 hlöä, hinta yhteensä 1700 € + alv
21–30 hlöä, hinta yhteensä 2100 € + alv
31–40 hlöä, hinta yhteensä 2700 € + alv
41–50 hlöä, hinta yhteensä 3000 € + alv
51–60 hlöä, hinta yhteensä 3500 € + alv
61-70 hlöä hinta yhteensä 4000 € + alv
71-100 hlöä hinta yhteensä 4400 € + alv
101 tai enemmän, hinta yhteensä 5000 € + alv
Hinta sisältää opetuksen ja sähköisen materiaalin. Hintaan lisätään laskutuslisä (5 € + alv).
Ilmoittautumisen peruutus
Voit perua osallistumisesi maksutta 23.9.2026 saakka. Veloitamme tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista 50 % osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan, laskutamme koko osallistumismaksun. Mikäli olet estynyt osallistumaan, voit ilmoittaa toisen osallistujan organisaatiostasi tilallesi.
Kenelle
Koulutus on suunniteltu perehdytykseksi ja osaamisen kehittämisen tueksi kunnissa ja hyvinvointialueilla uudessa tehtävässä aloittaville tai toimielimen sihteerin tehtävissä jo toimiville.