Ilmoittaudu
- +
Valitse
Mahdolliset alennuskoodit voit syöttää kassalla.

Tule vahvistamaan työllisyyspalveluiden kehittämisosaamistasi palvelumuotoilun keinoin! 

Työllisyysalueilla on paljon mahdollisuuksia kehittämistyöhön. Tästä koulutuskokonaisuudesta saat työkalupakin ja inspiraatiota kehittämisprosessien käytännön toteutukseen työllisyysalueilla. Työllisyyspalveluiden osaajille räätälöity kokonaisuus sisältää kolme osiota, joissa kussakin perehdytään kehittämiseen sekä palvelumuotoiluun eri näkökulmista.

Koulutuskokonaisuuteen sisältyy seuraavat webinaarit:

Voit osallistua myös vain yksittäiseen webinaariin halutessasi.

Huomaathan myös edulliset ryhmähintamme - kun osaamisen säde laajenee, niin kehittämistyö on vaikuttavampaa ja moniäänisempää.

Tervetuloa mukaan!

Ilmoittauduthan 29.9. mennessä.

Lisää alan kiinnostavimpia koulutuksia täältä.

Ohjelma

Koulutuskokonaisuuteen sisältyy kolme seuraavaa webinaaria:

Palvelumuotoilu kuntien kehittämisen keinona 7.10.

Ohjelma:

11.55 Linjat avataan

12.00 Koulutuksen avaus
Koulutuspäällikkö Marianne Pajunpää, FCG Finnish Consulting Group Oy

Palvelumuotoilun perusteet

  • Palvelumuotoilun ajatusmalli ja toiminnan periaatteet

  • Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät

  • Palvelumuotoilun hyödyt ja hyödyntämisen mahdollisuudet

Palvelumuotoilua käytännössä – esimerkkejä kuntien kehittämistyöstä palvelumuotoilun osallistavilla menetelmillä

  • Oulu –palvelupolkukuvaukset kehittämisen kivijalaksi

  • Ii –kuntalaisten osallistaminen ja ideat suunnittelun selkänojaksi

  • Jämsä –asiointikokemuksen sujuvoittaminen kunnan tavoitteiden veturina

  • Oulu –digitaalisen palvelukonseptin kehittäminen henkilöstön kanssa

  • Siikalatva –kunnan strategian kehittäminen kuntalaisia osallistaen

  • Kolari –elinkeino-ohjelman yhteiskehittäminen

Yhteenveto palvelumuotoilusta kuntasektorilla

  • Osallistamisen eri tasot –vältä pahimmat sudenkuopat

16.00 Koulutuksen päätös

Kouluttajana palvelumuotoilija Piia Innanen, Palvelumuotoilu Palo

______________________________________________________
Palvelumuotoilua käytännössä - asiakasymmärryksen ja palvelupolkujen rakentamista työllisyyspalveluissa 28.10.
Ohjelma:
11.55 Linjat avataan
12.00 Koulutuksen avaus
Koulutuspäällikkö Nana Blom, FCG Finnish Consulting Group Oy
12.05 Sukellus koulutuksen teemoihin
  • Miten palvelumuotoilu tukee työllisyyspalveluiden kehittämistyötä?
  • Asiakasymmäryksen keräämisen keinot työllisyyspalveluissa - mitä, keneltä ja miten?
  • Havainnoinnit, haastattelut ja muut laadulliset menetelmät käytännössä
  • Palvelupolkujen rakentaminen työllisyyspalveluiden sisällä ja yli organisaatiorajojen
  • Asiakasymmärryksen hyödyntäminen kehittämisen eri vaiheissa
  • Esimerkkejä palvelumuotoilun soveltamisesta työllisyyspalveluiden kehittämisessä
  • Harjoituksia: asiakasymmärryksen rakentaminen ja palvelupolun luonnos
  • Yhteenveto palvelumuotoilusta työllisyyspalveluiden kehittämisessä
16.00 Koulutuksen päätös
Kouluttajana palvelumuotoilija Piia Innanen, Palvelumuotoilu Palo
______________________________________________________
Palvelumuotoilu ja yhteiskehittäminen - vaikuttavaa johtamista työllisyyspalveluissa 18.11.
Ohjelma:
12.55 Linjat avataan
13.00 Koulutuksen avaus
Koulutuspäällikkö Nana Blom, FCG Finnish Consulting Group Oy
13.05 Koulutuksen teemat
Palvelumuotoilu ja yhteiskehittäminen johtamisen ja esihenkilötyön tukena
  • Palvelumuotoilun keskeiset periaatteet sekä yhteiskehittämisen rooli luottamuksen ja sitoutumisen rakentamisessa
  • Millä tavoin nämä lähestymistavat tukevat johtamista, erityisesti muutostilanteissa ja monialaisessa yhteistyössä?
Prosessien ja palvelupolkujen kehittäminen asiakas- ja työntekijäymmärryksestä käsin
  • Miten asiakasymmärryksen avulla voidaan tunnistaa kehittämiskohteita työllisyyspalveluissa ja rakentaa palvelupolkuja, jotka tukevat asiakkaiden etenmistä kohti työllistymistä?
  • Miten palvelupolun kuvaaminen auttaa jäsentämään palvelujen monimutkaisuutta ja tukee sisäisten prosessien sujuvoittamista?
Strategiatyö palvelumuotoilun keinoin
  • Miten palvelumuotoilun menetelmiä voidaan hyödyntää esimerkiksi palvelustrategian luomisessa, yhteisten tavoitteiden sanoittamisessa, visualisoinnissa ja kehittämisen suunnan konkretisoimisessa?
  • Miten strategiatyö kytketään kehittämisprosesseihin arjen tasolla?
Ekosysteemiajattelu ja verkostotyö muotoilun näkökulmasta
  • Ekosysteemiajattelu
    • miten eri toimijat, palvelut ja järjestelmät linkittyvät toisiinsa?
    • miten palvelumuotoilun keinoin voidaan tukea yhteisten käytäntöjen ja tavoitteiden rakentumista?
  • Verkostotyön haasteet ja mahdollisuudet
  • Muotoilun rooli kokonaisuuden hahmottamisessa ja yhteisen ymmärryksen luomisessa
Miten johdetaan osallistavaa kehittämistä ja muotoiluprosessia?
  • Miten esihenkilöt ja johto voivat mahdollistaa osallistavaa kehittämistä - esimerkiksi resursoinnin, tuen, suunnan ja palautteen keinoin
  • Muotoiluprosessin eri vaiheet ja miten ne saadaan osaksi arjen rakenteita ja päätöksentekoa
16.00 Koulutuksen päätös
 
Kouluttajina palvelumuotoilija Piia Innanen, Palvelumuotoilu Palo ja kehittämisasiantuntija, valmentaja Maria Karppinen, Briljantit Oy
 
Webinaarien aikana pidetään säännöllisesti lyhyitä taukoja.
 
Muutokset ohjelmaan mahdollisia.
 
 

 

Asiantuntijat

Innanen, Piia
Palvelumuotoilu Palo Oy
Palvelumuotoilija, toimitusjohtaja, Palvelumuotoilu Palo

Piia on käyttäjälähtöisen suunnittelun rautainen asiantuntija yli 25 vuoden työkokemuksellaan. Ennen Palon perustamista Piia työskenteli kansainvälisen yrityksen johtavana käyttökokemussuunnittelijana. Palvelumuotoilun menetelmät, asiakasymmärryksen syventäminen ja uusien palvelukonseptien luominen ovat tulleet Piialle tutuiksi useiden palvelumuotoiluprojektien vetäjänä. Piia on myös suosittu palvelumuotoilun kouluttaja.

Karppinen, Maria
Briljantit Oy
Kehittämisasiantuntija, valmentaja

Maria on prosessien ja ihmislähtöisen kehittämisen huippuosaaja, jolla on yli 15 vuoden kokemus prosessien sujuvoittamisesta ja osallistavan muutosjohtamisen toteuttamisesta. Hän työskentelee aktiivisesti asiakkaiden kanssa suunnitellen ja fasilitoiden, erityisesti julkisen ja yksityisen sektorinkehitysprojekteissa, joissa korostuvat käyttäjälähtöisyys, organisaatiokulttuurin muutos ja monitoimijaverkostot. Marialla on vahva kokemus Leanin, palvelumuotoilun ja muutosjohtamisen yhdistävistä työtavoista. Hän on inspiroiva kouluttaja ja valmentaja, joka herättää osallistujat oivaltamaan yhdessä tekemisen voiman ja näkemään kehittämisprosessit muutoksen mahdollistajina.

Hinnat

Koulutuskokonaisuuden hinta on 650€ + voimassaoleva alv / hlö. Hintaan lisätään laskutuslisä (5 € + alv)
 
Jos organisaatiostanne osallistuu 4 henkilöä tai enemmän, hinnoittelu on seuraavan portaikon mukainen:
4-10 hlöä, hinta yhteensä 2 500€ + alv
11-20 hlöä, hinta yhteensä 3 200 + alv
 
Jos organisaatiostanne osallistuu 12 henkilöä tai enemmän, otathan hinnasta erikseen yhteyttä koulutuspäällikköön.
 
Hinta sisältää opetuksen sekä sähköisen materiaalin. Koulutuskokonaisuus laskutetaan sen alkamisen yhteydessä.
 
Ilmoittautumisen peruutus
Voit perua osallistumisesi maksutta 22.9.2025 saakka. Veloitamme tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista 50 % osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan, laskutamme koko osallistumismaksun. Mikäli olet estynyt osallistumaan, voit ilmoittaa toisen osallistujan organisaatiostasi tilallesi.

Sijainti

FCG Teams

Kenelle

Koulutus on suunnattu työllisyyspalveluiden kehittäjille, asiantuntijoille, projektityöntekijöille sekä esihenkilöille ja johdolle: kaikille, joiden vastuulla on erinäisiä kehittämiskokonaisuuksia ja jotka haluavat perehtyä teemaan syvällisesti eri näkökulmista. 

Lisätietoa

Blom, Nana
Koulutuspäällikkö
Nana.Blom@fcg.fi
+358 41 731 4906
Asiakaspalvelu, koulutukset
koulutusinfo@fcg.fi
041 730 9011
Tavoitettavissa arkisin 8.30-15.00