

Tule vahvistamaan työllisyyspalveluiden kehittämisosaamistasi palvelumuotoilun keinoin!
Työllisyysalueilla on paljon mahdollisuuksia kehittämistyöhön. Tästä koulutuskokonaisuudesta saat työkalupakin ja inspiraatiota kehittämisprosessien käytännön toteutukseen työllisyysalueilla. Työllisyyspalveluiden osaajille räätälöity kokonaisuus sisältää kolme osiota, joissa kussakin perehdytään kehittämiseen sekä palvelumuotoiluun eri näkökulmista.
Koulutuskokonaisuuteen sisältyy seuraavat webinaarit:
Voit osallistua myös vain yksittäiseen webinaariin halutessasi.
Huomaathan myös edulliset ryhmähintamme - kun osaamisen säde laajenee, niin kehittämistyö on vaikuttavampaa ja moniäänisempää.
Tervetuloa mukaan!
Ilmoittauduthan 29.9. mennessä.
Program
Koulutuskokonaisuuteen sisältyy kolme seuraavaa webinaaria:
Palvelumuotoilu kuntien kehittämisen keinona 7.10.
Ohjelma:
11.55 Linjat avataan
12.00 Koulutuksen avaus
Koulutuspäällikkö Marianne Pajunpää, FCG Finnish Consulting Group Oy
Palvelumuotoilun perusteet
Palvelumuotoilun ajatusmalli ja toiminnan periaatteet
Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät
Palvelumuotoilun hyödyt ja hyödyntämisen mahdollisuudet
Palvelumuotoilua käytännössä – esimerkkejä kuntien kehittämistyöstä palvelumuotoilun osallistavilla menetelmillä
Oulu –palvelupolkukuvaukset kehittämisen kivijalaksi
Ii –kuntalaisten osallistaminen ja ideat suunnittelun selkänojaksi
Jämsä –asiointikokemuksen sujuvoittaminen kunnan tavoitteiden veturina
Oulu –digitaalisen palvelukonseptin kehittäminen henkilöstön kanssa
Siikalatva –kunnan strategian kehittäminen kuntalaisia osallistaen
Kolari –elinkeino-ohjelman yhteiskehittäminen
Yhteenveto palvelumuotoilusta kuntasektorilla
Osallistamisen eri tasot –vältä pahimmat sudenkuopat
16.00 Koulutuksen päätös
Kouluttajana palvelumuotoilija Piia Innanen, Palvelumuotoilu Palo
Koulutuspäällikkö Nana Blom, FCG Finnish Consulting Group Oy
- Miten palvelumuotoilu tukee työllisyyspalveluiden kehittämistyötä?
- Asiakasymmäryksen keräämisen keinot työllisyyspalveluissa - mitä, keneltä ja miten?
- Havainnoinnit, haastattelut ja muut laadulliset menetelmät käytännössä
- Palvelupolkujen rakentaminen työllisyyspalveluiden sisällä ja yli organisaatiorajojen
- Asiakasymmärryksen hyödyntäminen kehittämisen eri vaiheissa
- Esimerkkejä palvelumuotoilun soveltamisesta työllisyyspalveluiden kehittämisessä
- Harjoituksia: asiakasymmärryksen rakentaminen ja palvelupolun luonnos
- Yhteenveto palvelumuotoilusta työllisyyspalveluiden kehittämisessä
Koulutuspäällikkö Nana Blom, FCG Finnish Consulting Group Oy
- Palvelumuotoilun keskeiset periaatteet sekä yhteiskehittämisen rooli luottamuksen ja sitoutumisen rakentamisessa
- Millä tavoin nämä lähestymistavat tukevat johtamista, erityisesti muutostilanteissa ja monialaisessa yhteistyössä?
- Miten asiakasymmärryksen avulla voidaan tunnistaa kehittämiskohteita työllisyyspalveluissa ja rakentaa palvelupolkuja, jotka tukevat asiakkaiden etenmistä kohti työllistymistä?
- Miten palvelupolun kuvaaminen auttaa jäsentämään palvelujen monimutkaisuutta ja tukee sisäisten prosessien sujuvoittamista?
- Miten palvelumuotoilun menetelmiä voidaan hyödyntää esimerkiksi palvelustrategian luomisessa, yhteisten tavoitteiden sanoittamisessa, visualisoinnissa ja kehittämisen suunnan konkretisoimisessa?
- Miten strategiatyö kytketään kehittämisprosesseihin arjen tasolla?
- Ekosysteemiajattelu
- miten eri toimijat, palvelut ja järjestelmät linkittyvät toisiinsa?
- miten palvelumuotoilun keinoin voidaan tukea yhteisten käytäntöjen ja tavoitteiden rakentumista?
- Verkostotyön haasteet ja mahdollisuudet
- Muotoilun rooli kokonaisuuden hahmottamisessa ja yhteisen ymmärryksen luomisessa
- Miten esihenkilöt ja johto voivat mahdollistaa osallistavaa kehittämistä - esimerkiksi resursoinnin, tuen, suunnan ja palautteen keinoin
- Muotoiluprosessin eri vaiheet ja miten ne saadaan osaksi arjen rakenteita ja päätöksentekoa
Föreläsare
Piia on käyttäjälähtöisen suunnittelun rautainen asiantuntija yli 25 vuoden työkokemuksellaan. Ennen Palon perustamista Piia työskenteli kansainvälisen yrityksen johtavana käyttökokemussuunnittelijana. Palvelumuotoilun menetelmät, asiakasymmärryksen syventäminen ja uusien palvelukonseptien luominen ovat tulleet Piialle tutuiksi useiden palvelumuotoiluprojektien vetäjänä. Piia on myös suosittu palvelumuotoilun kouluttaja.
Maria on prosessien ja ihmislähtöisen kehittämisen huippuosaaja, jolla on yli 15 vuoden kokemus prosessien sujuvoittamisesta ja osallistavan muutosjohtamisen toteuttamisesta. Hän työskentelee aktiivisesti asiakkaiden kanssa suunnitellen ja fasilitoiden, erityisesti julkisen ja yksityisen sektorinkehitysprojekteissa, joissa korostuvat käyttäjälähtöisyys, organisaatiokulttuurin muutos ja monitoimijaverkostot. Marialla on vahva kokemus Leanin, palvelumuotoilun ja muutosjohtamisen yhdistävistä työtavoista. Hän on inspiroiva kouluttaja ja valmentaja, joka herättää osallistujat oivaltamaan yhdessä tekemisen voiman ja näkemään kehittämisprosessit muutoksen mahdollistajina.
Priser
Voit perua osallistumisesi maksutta 22.9.2025 saakka. Veloitamme tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista 50 % osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan, laskutamme koko osallistumismaksun. Mikäli olet estynyt osallistumaan, voit ilmoittaa toisen osallistujan organisaatiostasi tilallesi.
Plats
FCG Teams
För vem
Koulutus on suunnattu työllisyyspalveluiden kehittäjille, asiantuntijoille, projektityöntekijöille sekä esihenkilöille ja johdolle: kaikille, joiden vastuulla on erinäisiä kehittämiskokonaisuuksia ja jotka haluavat perehtyä teemaan syvällisesti eri näkökulmista.