Digitaalinen palvelumuotoilu julkisella sektorilla -koulutuksessa käymme läpi palvelumuotoiluprosessin vaiheet digitaalisten palveluiden kehittämisen näkökulmasta.

Koulutuksessa tutustumme erilaisiin sovelluksiin ja menetelmiin, jotka sopivat digitaalisten palveluiden muotoiluun. Saat koulutuksessa vinkkejä erilaisista työkaluista, joita voit hyödyntää oman digipalvelusi palvelumuotoilussa, sekä esimerkkejä niiden käytöstä.

Digitalisaatio vastaa moneen uudistustarpeeseen

Digitalisaatiota edistetään julkisella sektorilla laajalti läpi eri toimialojen ja aktiivisesti erilaisten kehittämistöiden muodossa. Muuttuva lainsäädäntö sekä suuret hallinnon uudistukset ohjaavat niin kuntia kuin uusia hyvinvointialueitakin kehittämään toimintaansa edelleen.

Uudistustarpeet kääntävät katseet yhä voimakkaammin digitalisaation tarjoamiin hyötyihin, joita voidaan saavuttaa niin johtamisen, henkilöstökysymysten, palvelujen tuottamisen kuin toiminnan tehokkaan järjestämisen saralla. Kunnat ja muut julkisen sektorin toimijat tarjoavatkin jo asiakkailleen ja henkilöstölleen yhä enenevissä määrin erilaisia digitaalisia palveluita.

Digitaalinen palvelumuotoilu keskittyy digitaalisten ratkaisujen suunnitteluun palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä hyödyntäen. Tavoitteena digitaalisessa palvelumuotoilussa on kehittää kohderyhmälle sopivia digipalveluita, huomioiden ne kuitenkin osana laajempaa palvelukokemusta.

Palvelumuotoilu on ihmislähtöistä kehittämistä

Palvelumuotoilu antaa uudistamistarpeiden keskellä palveluiden kehitystyölle kokonaisvaltaisen lähestymistavan, prosessin, menetelmät ja työkalut. Palvelumuotoilussa on kyse ihmislähtöisestä kehittämisestä, jossa palvelun käyttäjät otetaan aktiivisesti mukaan kehitystyöhön.

Osallistujat ovat kokeneet koulutuksen hyödylliseksi:

"Koulutuksen sisältö oli hyödyllistä työni kannalta. Esitystapa ja teemat olivat sopivia."

"Teema oli osittain tuttua, mutta eri näkökulma. Palvelumuotoilua voi näköjään tehdä monella tavalla. Hyödyllistä on nykyiselle työlleni (digipolut). Puhuja/esittäjä oli sujuvasanainen ja asiantunteva."

"Hyödyllistä ihan kaikki, vaikken työssäni ihan kaikkea esiteltyä pääsekään käyttämään ja osa työstä ulkoistettu."

Tervetuloa mukaan poimimaan parhaimmat opit muotoillaksesi organisaatiosi ulkoisista tai sisäisistä digipalveluista entistä toimivampia ja asiakaslähtöisempiä!

11.50 Linjat avataan

Koulutuspäällikkö Marianne Pajunpää, FCG Finnish Consulting Group Oy

Koulutuksessa käsiteltävät aiheet

• Mitä tulee huomioida digitaalisten palveluiden muotoilussa?
  • Lähde liikkeelle nykytilanteen kartoituksesta
  • Miten keräät asiakasymmärrystä havainnointien avulla?
  • Miten hyödynnät palvelupolun kuvaamista?
  • Kuinka luot kehittämistä ohjaavat ohjenuorat?
  • Digitaalisen palvelun konseptointi - konkretiaa ja nopeaa kokeilua
  • Ota pikastartti digipalveluiden kehittämiseen muotoilusprintillä

Koulutuksen aikana pidetään 1-2 lyhyttä taukoa.

Hinta on 270 € + alv 24% / hlö

Hinta sisältää opetuksen ja sähköisen materiaalin. Hintaan lisätään laskutuslisä (5 € + alv).

Voit perua osallistumisesi maksutta 29.1.2025 saakka. Veloitamme tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista 50 % osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan, laskutamme koko osallistumismaksun. Mikäli olet estynyt osallistumaan, voit ilmoittaa toisen osallistujan organisaatiostasi tilallesi.

.

Koulutus on suunnattu kaikille julkisen sektorin digitaalisia palveluita kehittäville ja tuottaville henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita hyödyntämään palvelumuotoilua kehittämistyössä. Voit työskennellä esimerkiksi projekti- tai kehittämispäällikön,  asiantuntijan, koordinaattorin tai suunnittelijan tehtävissä.

Pajunpää, Marianne
Marianne.Pajunpaa@fcg.fi